Cimber Sterling kan ikke bruge lavprisfinger til noget

Swift-fingeren i Københavns Lufthavn tegner ikke til at blive den succes, lufthavnen havde håbet investeringen på 200 mio. kr. ville være. Swift – som Københavns Lufthavn i går omdøbte til ”CPH Go” – åbner 31. oktober ved starten af flyselskabernes vinterprogram.

 

Men foreløbig har dog kun Easyjet bestilt de såkaldte ”slots” til Swift. Easyjet flyver allerede på København – Ryanair har også til vintersæsonen bedt om slots på Swift, men om Europas største flyselskab for første gang kommer til København, er en anden historie.

 

”Swift begynder at ligne en fiasko. Det havde været smartere at give flyselskaberne de 200 mio. kr. i rabat, som det har kostet at bygge Swift. Jeg tror Københavns Lufthavn gik lidt i panik, da de så planen for Terminal A (lavpristerminalen som tidligere chefer i Københavns Lufthavn vil opføre, red) – Terminal A har den rigtige tanke, selv om der er nogle logistiske problemer med banesystemet,” siger Jacob Krogsgaard, adm. direktør for Cimber Sterling, til Take Off.

 

Cimber Sterling var sidste år tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn med 1,2 mio. passagerer.

”Besparelsen på at bruge Swift frem for resten af lufthavnen er 20 kr. i lavere passagerafgift. Men Swift har ikke bro til flyene, man skal altså gå udendørs mellem fingeren og flyet, man kan ikke lave transfer til andre fly af bagage og Swift er i det hele taget fyldt med restriktioner,” siger Jacob Krogsgaard og tilføjer:

 

”Det vil vi ikke benytte os af for at spare 20 kr. Passagererne skal alligevel bruge samme infrastruktur i lufthavnen – bl.a. bagageanlæg og sikkerhedskontrol. Men de skal tjekke ind til Swift noget nær så langt væk fra Swift som muligt – i området af Terminal 2, der ligger tættest på indenrigsgården. Herefter skal de gå den lange vej til Swift ved Finger C.”

 

”Swift kan kun bruges af rejsende fra A til B – ikke til transferpassagerer. Mindst 35 % af vores passagerer skal videre fra København. Samtidig har vi og bl.a. Norwegian, som Københavns Lufthavn også gerne vil have i Swift, det problem, at vi ikke må afsende indenrigsfly fra Swift – og der vil så komme problemer med at traktorere flyene mellem indenrigs og Swift,” siger Jacob Krogsgaard og fortsætter:

 

”Vi har sagt til Københavns Lufthavn, at de skal have regnskabet for Swift i en separat cigarkasse, så vi, der ikke bruger Swift, ikke skal betale for den. Men den henvendelse har lufthavnen ikke svaret på.”

Skrevet af Henrik Baumgarten