CPH i flot selskab hos Turkish Airlines

Fra indsættelsen af A330 på ruten til København, fra venstre flyets danske kaptajn, Joye Richard Runge, Pinar Kaygusuz (stationschef for Turkish Airlines i Københavns Lufthavn), flyets styrmand Deniz Ayvaz og bror til Pinar Ayvaz (i hvidt tøj), chef for flyselskabet i Danmark, Tyrkiets ambassadør i Danmark, Mehmet Dünmez og Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye. Foto: Ernst Tobisch.

Fra indsættelsen af A330 på ruten til København, fra venstre flyets danske kaptajn, Joye Richard Runge, Pinar Kaygusuz (stationschef for Turkish Airlines i Københavns Lufthavn), flyets styrmand Deniz Ayvaz og bror til Pinar Ayvaz (i hvidt tøj), chef for flyselskabet i Danmark, Tyrkiets ambassadør i Danmark, Mehmet Dünmez og Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye. Foto: Ernst Tobisch.

FLYSELSKABER: Star Alliance-medlemmet har netop øget betjeningen af Københavns Lufthavn med en Airbus A330 på middagsafgangen. Turkish Airlines trafikerer kun fem lufthavne i Europa med denne type – Første A330 til København havde dansk kaptajn.

Turkish Airlines har længe haft tre daglige flyvninger fra Istanbul til Københavns Lufthavn med Boeing B737 eller Airbus A321. Men selskabet bare vokser i København. Sidste år fløj det 63.000 flere passagerer på sin rute fra Istanbul til København i forhold til 2012 og havde sidste år 340.000 rejsende og var 10. største flyselskab i Københavns Lufthavn.

Nu har selskabet taget konsekvensen af sit vokseværk på København og indsatte fra i går en større Airbus A330-200 på middagsafgangen. Flyet har 223 sæder, 40 på business class og resten på economy. Det betyder ca. 25 pct. flere daglige sæder pga. det store fly – eller ca. 20.000 flere om året på ruten mellem Istanbul og København. Turkish Airlines har med det større fly på en af de tre daglige afgange nu 600 flysæder om dagen på ruten.

At indsætte A330’eren på middagsafgangen skyldes, at selskabet dermed kan tilbyde forbindelser til bl.a. dets asiatiske ruter. Ud over ruterne til Fjernøsten rejser mange af Turkish Airlines passagerer fra Danmark via Istanbul videre til bl.a. Afrika, Kina og Malaysia.

Premiereflyet havde i øvrigt dansk kaptajn, Joye Richard Runge. Han har tidligere fløjet hos SAS, fulgt af ni år hos Emirates og de seneste tre år hos Turkish Airlines. ”Vi er ca. 10 danske kaptajner og det samme antal styrmænd hos Turkish Airlines – og der kommer i snit en ny dansk pilot til selskabet hver måned,” sagde han til standby.dk. Flyets styrmand, Deniz Ayvaz, er i øvrigt bror til Pinar Ayvaz, chef for Turkish Airlines i Danmark.

Ud over Københavns Lufthavn flyver Turkish Airlines kun med de store Airbus 330’ere til fire andre lufthavne i Europa: Amsterdam, Frankfurt, London Heathrow og Paris.

Turkish Airlines betjener også lufthavnene i Billund og Aalborg med seks flyvninger om ugen; tre flyver fra Istanbul til Billund, derfra til Aalborg og så retur – mens de tre andre flyver til Aalborg, så ned til Billund og tilbage til Istanbul. I alt har Turkish Airlines 20 medarbejdere i Danmark.

Med 150 mio. passagerer havde Tyrkiets lufthavne sidste år gennemsnitlig vækst på 15 pct. og er dermed Europas femte største i antal flypassagerer. Tyrkiet overhalede dermed Italien som Europas femtestørste marked for flypassagerer – efter Storbritannien, Tyskland, Spanien og Frankrig.

Tyrkiets største lufthavn er Istanbuls Atatürk Airport, som sidste år havde over 50 mio. passagerer og vækst på 14 pct.