CPH klar til stort sommerrykind

LUFTFART: Fredag er en af de største rejsedage i Københavns Lufthavn. Denne sommer ventes i alt 38 dage med over 100.000 passagerer.

I dag starter den travle sommersæson for alvor i København Lufthavn. Fredag den 16. juni forventes at blive en af årets fem største rejsedage med over 105.000 passagerer gennem lufthavnen.

Københavns Lufthavn har denne sommer i alt 38 dage, hvor der forventes over 100.000 passagerer. Der er særligt travlt fra slutningen af juni og frem til 11. august, hvor skolerne i både Danmark og Sverige holder sommerferie, mens der samtidig ankommer mange turister til København.

”Vi står foran en særdeles travl sommer – den travleste nogensinde. Alle mand er af huse, og lufthavnen har ansat ekstra servicepersonale. Alle vil gøre en ekstra indsats for at hjælpe passagererne med at komme godt igennem lufthavnen,” siger CPHs pressechef Kasper Hyllested til standby.dk.

Flest passagerer den 14. juli

Den næste meget store rejsedag er fredag den 30. juni med over 106.000 passagerer, mens den allerstørste dag i lufthavnen i år ser ud til at blive fredag den 14. juli, hvor der ventes over 107.000 passagerer.

Den første uge af juli bliver der formentlig rigtigt travlt i sikkerhedskontrollen, da fire af sommerens fem største udrejsedage ligger i den uge, mens hovedparten af de største ankomstdage er i den sidste uge af juli.

Sommeren byder også på en række dage med mange krydstogtpassagerer i lufthavnen. I alt skifter 152 krydstogtskibe i år passagerer i København havn – 30 procent flere end for to år siden. På de travleste krydstogtdage skal over 11.000 krydstogtgæster gennem lufthavnen. Det gælder fx lørdag den 24. juni og torsdag den 27. juli.

Stor ombygning giver mindre plads

Håndteringen af sommertrafikken udfordres i år af en række store byggeprojekter i lufthavnen.

”Det betyder, at lufthavnen ikke ser ud, som den plejer for eksempel ved sikkerhedskontrollen. Vi er i færd med at udvide området til dobbelt størrelse – et projekt, der bliver færdigt i etaper i løbet af sensommeren og efteråret. Det betyder, at der denne sommer er mindre plads foran de 20 kontrolspor. Derfor har vi inddraget balkonerne på 1. sal til en del af sikkerhedskontrollen,” fortæller Kasper Hyllested.

For at få det hele til at glide så hurtigt og behageligt som muligt, har lufthavnen gjort ekstra meget ud af skiltning og ansat ekstra servicepersonale til at hjælpe passagererne med at få styr på væskeregler, elektronik osv. Også ved politiets paskontrol er der indsat ekstra servicepersonale.