Cruise Copenhagen Network vinder igen international pris

Cruise Copenhagen Network, bo nylandsted larsen

Bo Nylandsted Larsen.

CRUISE: Cruise Copenhagen Network vinder atter pris som årets destination i 2013. Det er anden gang på tre år, CCN modtager prisen ”Destination of the year.”

På krydstogtbranchens største årlige event i Europa – Seatrade Europe i Hamborg – blev Cruise Copenhagen Network igen hædret med prisen ”Destination of 2013.”

Prisen er anerkendelse af Cruise Copenhagen Networks resultater,” oplyser CCN.

”Det er en fantastisk anerkendelse. Vores budgetter kan ikke måle sig med vores internationale konkurrenter, men det kan vores evne til at samarbejde, og det er guld værd,” siger Bo Nylandsted Larsen, direktør i Cruise Copenhagen Network, som modtog prisen i går, tirsdag, i Hamborg.

Cruise Copenhagen Network er organiseret under Wonderful Copenhagen og har eksisteret siden 1992.

Formålet er at tiltrække internationale krydstogtsgæster. I 2013 forventer København 800.000 krydstogtgæster. De forventes at bidrage med en total omsætning på 1,3 mia. kr. og ca. 3.800 sæsonjob.

CCN er et efterhånden meget velsmurt samarbejde mellem ca. 70 aktører: Københavns Havn, Wonderful Copenhagen, Københavns Lufthavn, SAS, busselskaber, Tivoli osv.

København forventer i år 348 krydstogtanløb, her af 173 turnarounds, hvor krydstogtet begynder og slutter i København. Turnaround-passagerer har ofte en hotelovernatning før og efter krydstogtet ligesom de bruger penge på bl.a. shopping og restaurant.

I snit bliver et nyt krydstogtskib taget i brug hver anden måned verden over. På verdensplan er der ca. 22 mio. årlige krydstogtpassagerer, men om 12 år forventer krydstogtindustrien, at tallet af årlige passagerer er steget til 32 mio.

Verdens største område for krydstogter er Caribien, fulgt af Middelhavet, mens Nordeuropa som nr. 3 har ca. ti procent af markedet. Under en procent af danskerne har været på krydstogt.