København fik sit femte 5-stjernede hotel

Den danske rejsebranche venter i denne tid spændt på to navne: den nye adm. direktør for Danmarks Turistråd – og hvem der bliver operatør af Københavns nye 5-stjernede hotel, Hotel Skt. Petri, der åbnede i går, tirsdag, i det tidligere Daells Varehus.



Skt. Petri, det eneste hotel mellem Rådhuspladsen og Kgs. Nytorv er hovedstadens femte 5-stjernede hotel, de andre er d’Angleterre, Hilton, Marriott og Radisson SAS Royal.



Den norske forretningsmand og store københavner-fan Asmund Haare står bag Skt. Petri (og First-hotellerne), men han ville i går overfor Take Off ikke afsløre, hvilken hoteloperatør, der er skrevet kontrakt med – det skal operatøren selv fortælle, formentlig i midten af august. Take Off skrev i sidste uge, at operatøren, der begynder 1. september, er en 5-stjernet udenlandsk kæde, som ikke er i Norden.




Et bud, som blev afvist i går, var Inter-Continental, mens et mere sandsynlig gæt kunne være den tyske Kempinski-kæde. Kempinski har før været sat i forbindelse med et hotelprojekt i København, nemlig det nu skrinlagte luksushotel ved Tivoli.



Til gengæld ville Asmund Haare gerne oplyse, at den samlede pris Skt. Petris kommer i nærheden af en kvart milliard DKK – samt at han ikke foreløbig har andre hotelplaner i Danmark udover de fire First-hoteller samt altså Skt. Petri. Næste hotelåbning bliver endnu et svensk First-hotel, nemlig 300 værelser i Gøteborg, der åbner til februar.



Skt. Petri, der begynder sin soft-opening i går, har 270 værelser og suiter – 55 af disse har egen terrasse. Blandt suiterne er også en Præsident- og Royal-suite på hver ca. 150 m2. I juli og august køres soft-opening på små 900 kroner for to personer i dobbeltværelse med morgenmad.



BAR, RESTAURANT OG KONFERENCEPLADS




Direktør for hotellet er Michael Telling, hvis kontrakt med Skt. Petri i princippet udløber 1. september, når den nye operatør overtager driften. Michael Telling stoppede tidligere på året som direktør for Remmen Hotels, der bl.a. tæller d’Angleterre.




”Personligt har jeg aldrig forstået ideen med at rejse fra den ene storslåede by til den anden for samtidig at bo på hoteller, der i stil og indretning er identiske. Derfor har vi indrettet Hotel Skt. Petri ud fra de bedste danske kvaliteter, og samtidig gjort hotellet til et sted, hvor gæsterne kan opleve det bedste indenfor design, gastronomi og service,” siger “Lord Telling,” hans kælenavn i rejsebranchen.



Hotel Skt. Petri fik inden åbningen tre 1-tons tunge og 80 år gamle oliventræer, kørt hele vejen fra Italien, på plads i lobbyen, hvor der også snart kommer en møbeludstilling.




”Hotel Skt. Petri skal være et oplevelseshotel. Selv om vi fx. har købt landets dyreste hotelsenge og møbler for et stort tocifret millionbeløb, skal det være vores 80 ansatte, som betyder forskellen ved at bo hos os. Vi skal være byens bedste hotel – og med den bedste ”revpar,” altså omsætning pr. værelse til rådighed,” siger Michael Telling.



Skt. Petri har også masser af plads til møder. Det største lokale, der kan deles i to, kan rumme 252 gæster, hertil kommer seks mindre lokaler med plads til op til 26 personer samt andre syv, der kan huse 6 til 12 mødedeltagere.



Hotellet skal også bruges af københavnerne. Fx. “Bar Rouge” og restauranten, “Braseserie Bleu,” der begge er åbnede – med Bar Rouge har det københavnske latinerkvarter formentlig fået en af sine smarteste kvalitetsbarer. Til september åbner Café Noir ud mod Fiolstræde.



Hotel Skt. Petri vil efter aftale med den kommende hoteloperatør bl.a. indbyde rejsebranchens turoperatører, incomingbureauer, WoCo, DT, HORESTA osv. til en festlig aften. Datoen er endnu ikke fastlagt.

Skrevet af