Kritiserer Københavns grå hoteller

Om små to år åbner Inter-Continental, verdens største hotelkæde, sit første hotel i Danmark – et af kædens varemærker, Crowne Plaza, får 365 værelser i Ørestaden.

Inter-Continental er også lagerførende i et andet berømt varemærke, Holiday Inn, som forventes at få sit første hotel i København om nogle år.



Alt sammen via Copenhagen Hotel Management, som står bag det kommende 4-stjernede Crowne Plaza i ét af to 85 meter høje Copenhagen Towers, som snart skyder op i Ørestaden. Projektet har en værdi på 2 mia. kr.

Adm. direktør for, og medejer af, Copenhagen Hotel Management, er Allan Agerholm, som indtil dette efterår var adm. direktør for Hilton Copenhagen Airport.



Som gæst i Stolen i november-udgaven af Take Off siger den 42-årige MBA-uddannede Allan Agerholm, vanen tro, tingene ligeud.

Han kritiserer bl.a. København for at have for mange ”lokale og regionale hotelkæder. Men nordiske kæder kan ikke tiltrække hotelgæster som store kæder, f.eks. Hilton, Inter-Continental, Marriott, Radisson.

Den grå masse gør det godt i nærmarkedet, men det holder ikke i længden – København skal tiltrække internationale hotelkæder. Arrangørerne i udlandet kender ikke lokale kæder – men ved, hvad f.eks. et Marriott står for.”



Allan Agerholm kommenterer også hotelkæden Scandics beslutning om fra årsskiftet at fjerne provisionen til rejsebureauerne. ”Jeg ved ikke, hvor fornuftigt det er. Alle andre hotelkæder, også de store, betaler provision til bureauerne. Rejsebureauer gør et stort arbejde for hotellerne,” siger Allan Agerholm bl.a.



Og så fortæller han også om et smart nyt udtryk i

Hotelbranchen: ”GopPar.”

Se definitionen på dette – og læs hele interviewet – i det nye Take Off.



HB

Skrevet af