SAS piloterne vil gerne spare

Allerede i sidste udgave før sommerferien af Inside SAS kunne man læse om de store besparelser som piloter og kabinepersonale skal præstere før der kan blive tale om ekspansion på oversøiske ruter. Senest er de samme planer dukket op efter halvårsregsnkabet midt i august. Nu har så langt om længe Dagens Industri opdaget problemet, og “nyheden” ruller igen, også i danske medier.



Undervejs har vi her i Take Off grundigt behandlet besparelserne og mener at have fundet ud af, at kabinepersonalet skal bøde mest, og piloterne skal acceptere, at de ikke kan blive i hovedkvarteret i Stockholm. De skal organisatorisk deles ud til de tre landes selskaber, ligesom øvrige ansatte.



Det vil efter al sandsynlighed betyde, at der bliver flere oversøiske jobs til danske piloter, fordi de fleste oversøiske ruter går fra København, på bekostning af svenske og norske piloter – og den er der dramatik i.



Måske derfor siger den danske pilotformand, Mogens Holgaard i dag til Børsen: “Det nytter ikke at stoppe halvhjertet i spareprogrammet og ikke omsætte det kommercielt. Det gavner ikke at stå i stampe, mens man snakker om flere besparelser.”



Piloterne har indvilget i at øge fleksibiliteten med optjente fridage, og det kan ifølge pilotformanden betyde, at SAS kan øge med yderlige to fly uden ekstra omkostninger i cockpittet.

Skrevet af