Flere og flere klager over flyrejser

En ny rapport fra Forbruger Europa om flypassagerers rettigheder viser, at antallet af klager fra de europæiske flypassagerer er fordoblet på bare et år. Det drejer sig her kun om de klager, som det fælleseuropæiske forbrugernetværk har modtaget, og de mange klager, der er sendt direkte til de pågældende flyselskaber, er dermed ikke med i undersøgelsen.

Forbruger Europa fik sidste år 4.900 henvendelser om flypassagerers rettigheder. Året før var det bare 2.700. Af de 4.900 klager var 3.000 decideret over flyselskaber. Tre pct. vedrørte danske flyselskaber, mens det året før blot var en pct.
”Forbrugerne nyder godt af de billige billetter. Men nogle af de især spanske og irske flyselskaber har problemer med at give forbrugerne den hjælp og de ting, de har krav på, når noget går galt undervejs. Det bør man holde sig for øje, før man takker ja til et slagtilbud,” siger Peter Fogh Knudsen, leder af Forbruger Europa i Danmark.

Halvdelen af alle klagerne handler i dag om spanske og irske flyselskaber, hvor henholdsvis Spanair og Ryanair hører til, og det er en tredobling i forhold til året før.
”Det er et problem, at de spanske og de irske myndigheder ikke har haft samme succes med at sætte ind over for de selskaber, der har svært ved at overholde reglerne på markedet,” mener Peter Fogh Knudsen

(Berlingske Tidende, d. 8. december, 2007)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.