Antallet af britiske overnatninger i Danmark er siden 2003 vokset med næsten 100.000 om året til godt 580.000 i 2006.
”I dag er prisen for at flyve til København den samme som at flyve til Barcelona. Samtidig er pund også steget over for kronen i en årrække. Prisniveauet i resten af Europa er samtidig blevet dyrere, så Danmark ikke længere er et dyrt kejserland,” siger Henrik Kahn, der er markedschef fra VisitDenmark.
Målt på antallet af overnatninger i Danmark er den britiske invasion af turister særdeles velkommen. Kun enkelte østeuropæiske lande kan fremvise højere vækstrater end den britiske på 18,4 pct. siden 2003. Tyskland er absolut set det vigtigste marked men er direkte faldet 11,5 pct. i perioden. Også det svenske marked er faldet med 9 pct., mens Holland og Italien bidrager med vækst på henholdsvis 3 og 7 pct.
Oftest har de britiske turister lave forventninger til Danmark, men de små forventninger bliver senere gjort til skamme, når briterne først besøger landet. Det viser en undersøgelse, som VisitDenmark har foretaget.
”Det kommer bag på briterne, at Danmark er så dejligt et rejseland. Der er fred og ro, strandene er ikke overfyldte, og det er nemt at komme rundt i landet. Britiske børnefamilier har afstresning som første prioritet, og det er helt unikt, at forældrene kan slappe af, mens børnene kan lege helt uforstyrret i sandet,” siger Henrik Kahn, der desuden peger på, at de mange forlystelsesparker trækker i briterne.
(Børsen, d. 18. oktober, 2007)