Turismen skal styrkes gennem nye alliancer

Ifølge Niels Nygaard, formand for VisitDenmark, ligger der et milliardpotentiale gemt i turismens fremtidige omsætning. Niels Nygaard, som i går var vært ved en stor turistkonference i Køge, anslår vækstpotentialet, der fordrer en rigtig markedsføring, til at være 10 mia. kr. frem til år 2011. Forudsætningen for væksten er nye alliancer. Virksomheder, institutioner og brancher inden for turismen skal gå sammen på nye måder. Statens Museum for Kunst er et eksempel på alliance-tanken, idet museet har stor succes med private sponsorater fra bl.a. Nykredit, Microsoft, Lundbeck, Synoptik m.fl.
Også kommunerne kan øge turismeindtjeningen ved at indgå alliancer med erhvervslivet. Bl.a. Horsens kommune har inden for de seneste år formået at positionere sig som andet end ”byen med statsfængslet” takket være et samarbejde mellem kulturliv, kommune, erhvervsliv og organisationer.
(Børsen, 10/2)

Skrevet af