225 kabineansatte i SAS må sige farvel, mens 150 piloter går på pension.

Selv om spareplanerne er en smule forsinkede i SAS i takt med at en stribe fly sættes på jorden og ruter lukker, men indtil nu er det gået efter planerne i den danske del af flyselskabet, om end det kan være svært at få det totale overblik ved månedsskiftet.



Efter nogle hårde forhandlingsrunder er SAS i Danmark nået frem at spare 70 heltidsstillinger nu, og 155 til august. Mange har valgt at gå på pension, men overraskende mange har valgt orlov et år eller to uden løn for at holde døren åben for at kunne komme tilbage i bedre tider.



200 har for længst fået deres opsigelse i SGS ground service.



Pilotforhandlingerne er ikke helt så enkelt at sætte tal på. Men omkring 400 piloter på skandinavisk plan skal forlade SAS. 150 har valgt at fratræde og gå på pension, hvilket til gengæld skaber mulighed for at beholde mange yngre piloter på deltid

Og på den måde alligevel nå den indgåede aftale om besparelser og produktivitetsforbedring.



“En fortræffelig måde for SAS. Det er dyrt at uddanne piloter og på den måde bevarer de tilknytningen, ” siger den ny udnævnte chef for SAS Danmark, Flemming Jensen, der selv er pilotuddannet til Take Off.



“Jeg er glad for, at vi er nået så langt som vi er ad frivillighedens vej under indtryk af den alvorlige situation,” tilføjer han.



Nu mangler det administrative personale i begyndelsen af denne måned.



-ejv


Skrevet af