Rejsebureau laver stresskurser

Efter 11. september 2001 faldt omsætningen dramatisk i rejsebranchen – det betød mange fyringer. Nu boomer branchen – men der mangler medarbejdere, og de, der er der, har for meget at se til.



”Der er vel 10-15 % færre medarbejdere i rejsebranchen end før 11. september. Mange som mistede deres job i rejsebranchen pga. 11. september, fik beskæftigelse uden for branchen. Og nu, hvor det boomer, har vi problemer,” siger Nyhavn Rejsers adm. direktør, Henrik Fuglsang (billedet), til Take Off og fortsætter:



”Der er hård kamp mellem bureauerne om gode medarbejdere – og de ansatte har alt for travlt. Det giver stress. Og en god sælger, som er nede med stress, kan ikke sælge – branchen er på det område ude at svømme.”



”For at lette hverdagen for vore ansatte har vi oprettet Nyhavn Academy, det kalder vi det internt. I sommer ansatte vi Volvos HR-chef, Louise Jacoby. Som bl.a. projektleder hos os laver hun fx kurser om, hvordan medarbejderne tackler stress ligesom der er tilbud om sælgerkurser samt træning af kommende ledere,” siger Henrik Fuglsang.



Nyhavn Rejser, der navnlig er stærke på eksklusive rejser i den dyrere ende af skalaen, ansætter pga. boomet mange nye medarbejdere. Der er snart 50.



Men selv om Nyhavn Rejser efterspørger stadig flere medarbejdere, understreger Henrik Fuglsang, ”betaler vi markedsprisen. Vi vil ikke bidrage til en voksende lønspiral på markedet.”



HB

Skrevet af