Efterlyser Vagn Sørensen

Med overskriften: ”Hvor er Vagn?”, efterlyste Politiken torsdag i sin leder den tidligere SAS-direktør, Vagn Sørensen – i dag koncernchef i Austrian (Airlines).



I Politikens leder hed det bl.a.: ”SAS har brug for en foregangsmand… SAS er i selskabets hidtil største krise. Den benhårde konkurrence fra lavprisselskaberne truer luftfartsselskabets eksistens. Erfarne branchefolk tvivler på, at SAS eksisterer som selvstændigt selskab om fem år. Og skulle det være tilfældet, er det næppe som andet end en nordisk filial af tyske Lufthansa.”



”Selv om (SAS)… endte på tyske hænder, er der ingen grund til at begræde eller endsige forhindre udviklingen. Tiden for statsligt kontrollerede flyselskaber er endegyldigt forbi. Det har den faktisk været siden EU fjernede de grænsebomme, der beskyttede SAS, og som fik mange til at tro, at der ikke ville være fly til og fra de nordiske lande uden statslig medvirken. Det har vist sig, at der er masser af selskaber, som vil betjene de nordiske lande. Tilmed til priser langt under SAS’… SAS’ historiske rolle er udspillet, og den danske stat skal hurtigst muligt få solgt sine aktier.”



“SET MED DANSKE øjne er det eneste problem, hvad der sker med de 10.000 danske ansatte i SAS… Indtil videre har besparelser stort set været SAS-chef Jørgen Lindegaards eneste modtræk mod den hårde konkurrence. Men det er langtfra nok, hvis SAS skal overleve.”



”Efter ansatte og ledelse i årevis har mæsket sig på bekostning af kunderne, er omkostningerne så høje, at det tager år, før de matcher lavprisselskabernes. Bedre bliver det ikke af, at SAS-ledelsen har været så uvillig til at gå forrest. Først efter flere måneders pres fattede Jørgen Lindegaard, at det kunne være smart, hvis ledelsen også viste offervilje og gik ned i løn. Da det endelig skete, var lønnedgangen kun ti procent, mens Lindegaard forlanger, at kabinepersonalet skal gå 30 procent ned i løn. Det er dumt i en situation, hvor det gælder om at få personalet med.”



”Man kan næsten ikke fortænke SAS-personalet i at længes efter Vagn Sørensen. Den tidligere SAS-direktør, der – helt rimeligt – blev fyret efter kartelsagen med Maersk Air, er i dag hos Austrian Airlines, hvor han umiddelbart efter sin ansættelse i det stærkt kriseramte selskab gik forrest med en lønnedgang på 15 procent som første del af en strategi, der har betydet, at Austrian Airlines i dag ser ud til at overleve,” stod der bl.a. i lederen i Politiken torsdag.

Skrevet af