Kommentaren: Fra en svunden tid

Forbrugerrådet blev skabt som en af mange knopskydninger fra socialdemokraternes vision ”Fremtidens Danmark”. Partiets og vel især Jens Otto Krags svar på efterkrigstidens sociale problemer og datidens kommunistiske trussel. Samfundet skulle passe på os alle. Vi kunne jo ikke selv, mente forfatterne. Moderne danskere skulle klientgøres og vore liv skærmes for svære valg f.eks. om livsform, uddannelse, kulturforbrug, bolig, sikring af alderdom og hvilke varer, vi skulle købe. Der kan siges meget godt om velfærdssamfundets tryghed. Men indimellem fremstår Krags og efterkrigstidens efterladenskaber alligevel som en karikatur af de gode intentioner.



Det er ikke sjældent, at Forbrugerrådet og 70`er ideen hvor Forbrugerombudsmanden netop indtager den rolle.



Ofte hjulpet af medier, der sjældent gør sig umage at grave lidt længere ned i muldet for at finde den rigtige historie eller aflive den. Det er den hurtige overskrift, der tæller.



Dagbladet B.T. bruger torsdag Forbrugerrådets tidligere direktør og nuværende chefkonsulent Benedicte Federspiel som kilde til en mistænkeliggørelse af rejsebranchen. Det har avisen gjort ved mange tidligere lejligheder.



Men denne gang er vinklen unægtelig ny. Normalt lyder kritikken på, at et produkt sælges for dyrt eller varen ikke er det værd, prisen indikerer.



Nu går B.T. og Forbrugerrådet den anden vej. Rejsebureauerne kritiseres for at sælge billige rejser til Egypten! B.T.s overskrift på forsiden lyder: ”Lokker danskerne til farlige rejsemål”



Den lader vi lige stå et øjeblik.



Ingen danskere, som er i stand til at læse B.T., vil kunne være i tvivl om, at der har været terrorhandlinger i Egypten, og de seneste ramte på tragisk vis også danskere.



Det er heller ingen hemmelighed, at egyptiske, fundamentalistiske muslimer for nylig fandt anledning til at afbrænde Dannebrog og dukker, der skulle forestille den danske statsminister.



Efterspørgslen på Egypten-rejser er faldet – sandsynligvis – drastisk. Der har sikkert også været afbestillinger af allerede reserverede rejser. Formentlig i et ikke ringe omfang. Det betyder større udbud. Og det betyder igen billigere priser. Det er vistnok første lektion på Handelshøjskolen.



Virksomhederne markedsfører de billige rejsetilbud. Men det er da ikke at lokke. Alle kender jo baggrunden.



Hvis kunderne er i tvivl om risikoen ved at holde ferie i Egypten, har det danske Udenrigsministerium fortrinlige oplysninger, som enhver af os kan rekvirere på ministeriets hjemmeside eller ved en telefonisk henvendelse. Men igen – det er kun i et formyndersamfund – at den søgning og vurdering af oplysningerne ikke påhviler den enkelte, der vil ud at rejse.



Ja – det er fredeligere at rejse til Malta end Egypten. Det er to spændende rejsemål. Men mon ikke enhver er klar over det? Og så er det jo op til den enkelte at vurdere, om oplevelsen ved at se pyramiderne er risikoen værd!



Forbrugerrådets forslag om at rejsearrangørerne i deres annoncer skulle forpligtes til at fortælle kunderne om udenrigsministeriets vurdering af risikoen ved at besøge et bestemt område ville være et formynderisk skridt i den gale retning.



Og et signal om, at det ikke indgår i den aldrende institutions optik, at danske forbrugere – også rejsekunder – kan tage vare på sig selv.

Skrevet af