Vi venter spændt på vort nye navn

TQ3 afsluttede sidste år med et tilfredsstillende økonomisk resultat og havde fremgang i alle fire selskaber i Norden. Og så var det nye år næsten kun lige begyndt, da nyheden om TUI’s salg af TQ3 Travel Solutions til det hollandske holdingselskab, BCD, kom.



”Hos TQ3 betragter vi salget som en absolut positiv udvikling, eftersom ét af selskabets erklærede mål, nemlig at skabe – eller blive en del af – en global erhvervsrejse-organisation under ét samlet ejerskab, hermed er opnået.”

Det skriver Thomas Lundberg i sin første officielle kommentar til salget i TQ3s nyhedsbrev.



Han forklarer, at selvom navnet på TQ3s nye ejer, BCD Holdings, ”kan virke ubekendt, er selskabet ikke noget ubeskrevet blad. Blandt selskabets hidtidige aktiviteter har været World Travel Partner, et af USAs største og mest anerkendte erhvervsrejsebureauer.”



”BCD annoncerede samme dag, at det havde erhvervet en kontrollerende ejerandel i The Travel Company, Englands fjerdestørste erhvervsrejsebureau, som ligeledes skal tilhøre det nye selskab. Det nye selskab, som TQ3 altså bliver en del af, bliver verdens tredjestørste erhvervsrejsebureau med en omsætning på ca. 8 mia. USD og omkring 10.000 medarbejdere,” fortæller Thomas Lundberg og tilføjer:



”Vi er spændte på, hvilket navn det nye selskab skal markedsføres under – det offentliggøres senere på måneden.”



MEDIEFORVIRRING

Thomas Lundberg kommer også ind på den forvirring en pressemeddelelse om salget – som Sir Humphrey fra tv-serien ”Yes Minister” ikke kunne have skrevet bedre – afstedkom, bl.a. hos Take Off.



”En del af branchens online-nyhedstjenester fik nyheden galt i halsen, hvilket skabte lidt forvirring. Dette skyldes sandsynligvis, at meddelelsen om denne handel blot var én i en række, der nåede markederne nogenlunde samtidig tirsdag den 3. januar,” forklarer Thomas Lundberg og fortsætter:



”Forinden var det blevet oplyst, at vores hidtidige ejer, TUI, havde overladt retten til TQ3-navnet til den hidtidige amerikanske samarbejdspartner, Navigant – samt at BCD og det britiske selskab, Hogg Robinson, havde besluttet at opløse samarbejdet omkring markedsføring af erhvervsrejser under BTI-varemærket.”



”Alt i alt en ret kompleks informationsstrøm, men kort fortalt kan man vælge at se det som to separate skilsmisser, der resulterede i dannelsen af en helt ny stor og global erhvervsrejsebureaukæde,” konstaterer Thomas Lundberg i TQ3’s nyhedsbrev

Skrevet af