Efter at fløjet mellem Island og Baltimore-lufthavnen i årevis, lukker Icelandair ruten 13. januar. Ruten kører ikke økonomisk tilfredsstillende – bl.a. fordi USA sidste år lukkede sin militærbase i Keflavik-lufthavnen; dermed er der meget mindre militærpersonel fra den amerikanske hovedstad, der skal til Island.
Baltimores lufthavn er med Capital Region-samarbejdet, som overfor turister markedsfører delstaterne Maryland og Virginia samt Washington DC.
Områdets anden store lufthavn er Washington Dulles, som SAS flyver direkte til fra København.
Capital Region markedsføres i Skandinavien af GSA-bureauet Atlantic Link. Herfra siger direktør Karin Gert Nielsen til Take Off, at det er ærgerligt, at Icelandair trækker sig ud af Baltimore. Men det får Capital Region til at intensivere samarbejdet med flyselskaber på Dulles, udover SAS også British Airways, Continental og Virgin Atlantic.
”Jeg har netop været til møde med Capital Region og de vil stadig holde fast i det skandinaviske marked,” siger Karin Gert Nielsen.
Fra maj næste år får Icelandair, som tidligere oplyst, Canadas største by, Toronto, som ny destination. Samtidig vil Icelandair hele året flyve på canadiske Halifax.
Icelandairs sommerprogram vil også byde på morgen-afgange fra Island til Boston og New York – og så bliver der som i år op til fem daglige flyvninger mellem Island og København.
HB
Tagget med: British Airways Dulles Icelandair Keflavik SAS