Flyselskaber skal forhindre køkaos

I Københavns Lufthavne glæder man sig over, at SAS opruster for at klare sommertrafikken. For det er især flyselskaberne, der skal på banen, hvis man skal undgå et direkte køkaos.
”For at der skal være nok kapacitet, kræver det, at flyselskaberne bemander alle de indtjekningspulte, vi stiller til rådighed, samt at de stiller op med råd og vejledning til deres passagerer. Og så kræver det, at de gør en indsats for at flytte deres passagerer fra ”gammeldags” check-in til check-in på nettet eller ved de automater, vi netop har fordoblet antallet af,” siger kommunikationschef Anette Haning.

Hun forventer, at lufthavnen selv på de største rejsedage kan leve op til sit løfte om, at passagerer maksimalt må vente tyve minutter ved sikkerhedskontrollen. Skulle en ”ekstraordinær situation” forhindre dette, vil lufthavnen sætte ind med en massiv oplysningskampagne.

Sidste år rundede lufthavnen 21 mio. passagerer og forventer vækst på op mod seks procent årligt de næste par år. Københavns Lufthavne afviser dog, at lufthavnen er ved at være for lille.
”Vi vil ikke bygge en ny terminal, bare for at der kan blive plads til længere køer. Vi vil hellere bruge kræfterne på, hvordan vi kan sikre mindre ventetid. Fremtiden er jo ikke den gammeldags check-in ved skranken, men derimod via mobil og internet. Så der vil vi satse,” siger Anette Haaning.

Hun vil dog ikke afvise, at lufthavnen inden for de kommende år vil supplere den forholdsvis nye Terminal 3 fra 1998 med en Terminal 4.
”Det kommer an på flyselskabernes servicemål over for deres passagerer, og det er vi i dialog med dem om. Vi har en tiårig investeringsplan, hvor vi vil bruge over fem milliarder på forbedringer i lufthavnen, og hvis det er en Terminal 4, der skal til, for at flyselskaberne kan nå deres servicemål, så bygger vi den,” siger Anette Haaning.

(Berlingske Tidende, d. 22. juni, 2007)

Skrevet af