Ny hjemmeside skal give mere MICE-omsæting

En verdensomspændende kongres om insulin og forskning omkring sukkersyge, hvor danske Novo af gode grunde spiller en stor rolle, holdes i Bella Center i 2006 med 15.000 deltagere fra hele verden i anden uge i september, kunne Take Off for nylig fortælle på vor hjemmeside.



Men mindre kongresser giver også omsætning i MICE-branchen. Fra årsskiftet kan tilsluttede danske hoteller og konferencesteder følge udviklingen i erhvervsturismen på onlinesystemet MICEdata.dk



Hjemmesiden viser den samlede kapacitetsudnyttelse på destinationshoteller og konferencesteder – og er som det første system i verden ikke baseret på historiske data. Dermed bliver det muligt at rette markedsføringen mod perioder med få forhåndsreservationer.



Mange hoteller tjekker Wonderful Copenhagens kongresliste for at få indblik i fremtidens forretningsmuligheder, men i dag findes ingen officiel liste over mindre, kommende møder, kongresser osv. som f.eks. skal afvikles i København. Det kommer nu gennem Micedata.dk – den får sine informationer fra de deltagende hotel- og mødevirksomheder.



Indrapportering til databasen foregår anonymt og fuldautomatisk. De indkomne data bearbejdes af Danmarks Statistik, som også administrerer hjemmesiden.



Bag Micedata.dk står en forening med samme navn, finansieret af medlemskontingenter. Medlemmerne er primært hoteller og konferencecentre, men også turismeorganisationer og netværk. Foreningen, der stiftet i sidste måned, tæller foreløbig 60 medlemmer fra den danske mødeindustri.



Formand for Hotelværterforeningen Øst for Storebælt Hoteldirektør, Jens Zimmer Christensen fra Hotel Maritime i København, er formand for Micedata.dk’s bestyrelse som også tælle marketingdirektør Henrik Hjorth fra Comwell, direktør Steen Broby fra Konferencecenter Klarskovgård, direktør Leif Christiansen fra Danske Konferencecentre samt WoCo’s salgs- og marketingchef Søren Damstrup.



En arbejdsgruppe med Mogens Stendrup, som tidligere i år stoppede som regionsdirektør for Radisson SAS Danmark, Leif Christiansen, Danske Konference Centre, Anders Gjørup Hansen, Comwell, marketingchef Søren Damstrup, WoCo, Mette Vestergaard, Danmarks Turistråd og konsulent Peter Saabye Simonsen har brugt et år på at udvikle projektet.

Skrevet af