Sterling skælder ud på dansk passagerafgift

Den statslige danske passagerafgift på 75 kroner placerer Københavns Lufthavn blandt de fem dyreste i Europa – uden afgiften ville lufthavnen være i den billigste tredjedel.



Og den udskældte afgift, som er en statslig malkeko – ingen af pengene bruges direkte på de danske lufthavnen – er et horn i siden på mange flyselskaber. Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, siger det meget direkte:



”Det er en latterlig afgift. Det er fuldstændig hjernedødt med den afgift i et liberalt land, det er hæmmende for flytrafikken.



”Sterling skal øge sin indtjening ved bedre udnyttelse af vor flyflåde. Vi flyver fra dyre lufthavne i Skandinavien. Og den danske passagerafgift koster os dyrt. Vi havde i fjor en halv million passagerer ud af Danmark – det betød at vi skulle betale 22 millioner kroner til staten blot i passagerafgift; vi havde et underskud i fjor på 15 mio. kroner, uden afgiften havde der været et overskud,” siger Stefan Vilner.



Han ser dog et potentiale for mere Sterling-trafik når SAS udfaser sit Snowflake-koncept. ”Det er en kæmpefordel for os som vi skal gøre noget ved, ellers fylder andre det hul, Snowflake efterlader,” siger Stefan Vilner og tilføjer at Sterlings stærkeste marked i øjeblikket er det svenske.



Sterling åbner til februar to nye ruter fra København – til henholdsvis Budapest og Faro i det sydlige Portugal.

Skrevet af