Mange flyselskaber hjælper SAS

Således har færøske Atlantic Airways efterhånden fast vagt på SAS-ruten to gange om dagen mellem København og London City Airport, mens SAS’ spanske datterselskab klarer flyvningerne fra København til Madrid og Zürich – søndag var Spanair sågar en tur i Aalborg for SAS.



Sterling fløj søndag fire ture for SAS til Dublin, Luxembourg, Stockholm og finske Turku. I dag, mandag, klarer Sterling SAS’ rute til Dublin.



Jettime er også på vingerne for SAS. Det danske charterselskab er i dag i Bruxelles, Gdansk og Milano for SAS.



Søndag aflyste SAS et halvhundrede flyvninger fra København, hvilket berørte op mod 2.500 passagerer.



”SAS’ beslutning om helt at fjerne Q400 fra sit trafikprogram var rigtig fornuftigt. Sterling har ikke megen ledig kapacitet, men vi vil gøre alt for at hjælpe SAS. I en sådan situation må flyselskaberne stå sammen,” siger Sterlings kommercielle direktør, Michael T. Hansen, til Take Off.



Hos SAS-partneren Lufthansa, siger country manager i Danmark, John Nielsen:



”Det er meget synd for SAS, at de er kommet i klemme. Lufthansa flyver fra Danmark kun til Frankfurt og München – altså ingen Q400-ruter. Men jeg er sikker på, at hvis SAS henvender sig til vores trafikcentral i Frankfurt for at få hjælp, vil vi gøre alt, hvad vi kan.”



Også fra Færøerne får SAS hjælp. Atlantic Airways’ adm. direktør, Magni Arge, siger til Take Off:



“Vi flyver med al den kapacitet, vi har til rådighed. Desværre er der et loft for, hvor meget vi kan levere, men jeg regner med, at vi flyver for SAS med to maskiner i denne uge. SAS’ rutenet bliver i høj grad benyttet af rejsende til og fra Færøerne, så for os har det stor betydning, at SAS får genetableret normal trafik.”



Det havarerede SAS-fly kom fra Bergen og havde 38 voksne passagerer, to spædbørn og fire besætningsmedlemmer.



HB

Skrevet af