Danmark for danskerne

Det er første gang man målretter en kampagne mod danskerne selv, og det sker på baggrund af, at antallet af udenlandske turisters overnatninger fra 2008 til 2009 er faldet med knap 10%, skriver borsen.dk. Projektchef Monica Svendsmark Hansen fra VisitDenmark forklarer, at man satser på at få flere danske børnefamilier og par til at opleve Danmark som et ferieland med masser af muligheder og turismeforsker Ana Maria Munar fra CBS mener, at der er gode muligheder for, at den drøm kan blive opfyldt. Hun henviser til, at tidligere tiders norm med 2-3 uger lange ferie er afløst af flere, kortere ferier, og selv om mange vælger korte ferier i udlandet, giver det også nye chancer for at opleve sit hjemlands muligheder.

Udviklingen er i øvrigt med kampagnen, for mens der i 1993 var 27 millioner udenlandske overnatninger i Danmark, var det tal i 2009 faldet til 19,2 millioner, mens de tilsvarende tal for danskernes overnatninger i Danmark er henholdsvis 15,4 millioner og 22,2 millioner.

Skrevet af Flemming Juul