Danmark for dyr for turister

Danmark bliver fravalgt blandt udenlandske turister i Skandinavien, og det skyldes dels høje priser, dels manglende produktudvikling.

Turistovernatningerne stiger i både Tyskland, Norge og Finland, men i Danmark viser nye tal, at de udenlandske turister stod for 20.766.697 overnatninger fra januar til og med november 2012, og det er færre end i samme periode året før, skriver b.dk.

”Danmark fortsætter med at tabe markedsandele til naboerne, selv om markedet i øvrigt er stigende”, siger Sune K. Jensen, chefkonsulent i Dansk Industri.

Den årelange tilbagegang har også konsekvenser for dansk økonomi.

”Vi går glip af milliardindtægter og arbejdspladser, som ofte findes i områder, hvor der i forvejen er få jobmuligheder. Det er nogle af de nemmeste arbejdspladser at samle op, så det ville gavne beskæftigelsen”, siger Lise Lyck, leder af Center for Tourism and Culture Management ved CBS.

”Omkostningsniveauet i Danmark er relativt højt, og vi har ikke den momsreduktion, som man kender i Tyskland og Sverige. Desuden har der været problemer med at samarbejde, så man ikke står så samlet, som i andre lande”, siger hun.

Hun mener desuden, at branchen skal produktudvikle bedre og nævner kystturismen som eksempel:

”Den er i fremgang globalt, men ikke i Danmark. Når vi holder ferie ved en kyst i udlandet, er der solsenge, parasoller, caféer og masser af aktiviteter. Ved de danske kyster er aktiviteterne normalt meget få”.

Hos Visitdenmark siger kommunikationschef Mette Dahl-Jensen at udviklingen går i den forkerte retning og at det er en kæmpe udfordring at få den vendt. ”Vi kan ikke konkurrere på sol og pris, men skal konkurrere på kvalitet. Det drejer sig om at få udviklet produkterne til noget, der giver turisterne oplevelser tæt på.