Danske skiturister er største udenlandske marked for Norge, viser ny undersøgelse. Arkivpressefoto fra Trysil: SkiStar.

Danmark største leverandør af skiturister i Norge

I årets vintersæson – januar-april – var danske skiturister største udenlandske marked for Norge, oplyser Visit Norway. Turistrådet har spurgt udenlandske skiturister, hvorfor de vælger Norge.

Den nye undersøgelse fra Visit Norway afdækker blandt andet, hvorfor udenlandske skiturister valgte at rejse til Norge, hvor mange penge de brugte på ferien, deres holdninger til natur og miljø samt hvor tilfredse de var med skiferieoplevelsen i det norske.

Undersøgelsen, der netop er blevet offentliggjort, dækker vintersæsonen i starten af i år, fra januar til april. Den viser blandt andet, at der var ni procent flere målbare gæstedøgn på kommercielle overnatningssteder (for eksempel hoteller og fritidsboliger) mellem januar og april i år end i samme periode i 2019, året før pandemien.

Danmark er det absolut største udenlandske vintermarked for vinterturisme til Norge, fulgt af Sverige og Tyskland. Disse tre markeder stod for over halvdelen af alle udenlandske gæstedøgn mellem januar og april i år, oplyses det.

I alt har Visit Norway interviewet næsten 2.000 skiturister, der var på vinterferie i Norge mellem januar og april i år. Af disse var knap 1.500 udenlandske turister. Svarene fra deltagerne resulterede i to rapporter – én med fokus på skiturisme, og én om nordlysturisme.

Til tilfredshed og stor anbefalingsvilje
Undersøgelsen viser, at tilfredsheden var høj, og at anbefalingsviljen (om at anbefale Norge som rejseland til for eksempel skiferien) var stor. Flertallet mener, at prisen de betaler står i forhold til kvaliteten, uafhængig af om de har været på skiferie eller nordlysferie, hedder det.

Nyt i årets undersøgelse af vinterturisterne er flere svarmuligheder når det gælder bæredygtighed. Der kunne således svares på områder om natur, miljø og klima før og under rejsen.

Fire af ti udenlandske ferierejsende svarer i undersøgelsen, at de inden afgangen til Norge havde undersøgt om deres valgte destination, rejseform og så videre var miljø- og klimavenlig. Denne gruppe er i højere grad villige til at betale mere for rejsen, hvis den er klimavenlig.

Skiturister, der kommer til Norge for at dyrke alpin skisport som for eksempel slalom, lægger vægt på fysiske aktiviteter. Denne gruppe rejser i øvrigt mere med børn end andre vinterturistgrupper, viser undersøgelsen.

Hele pressemeddelelsen med en række tilhørende supplerende oplysninger, kan ses via dette link.

 

Relaterede artikler:

Foretager stor investering forud for vintersæsonen

Her er danskernes 22 største rejsefavoritter i udlandet

Ankenævnsklage: Madpakker i Norge i stedet for helpension