Danmark vil tiltrække flere kinesiske turister

Velbekomme - John Pedersen, ejer af Sortebro Kro på Fyn, præsenterer maden ved arrangementet. De øvrige er den danske ambassadør, Friis Arne Petersen, Flemming Bruhn fra VisitDenmark og erhvervsminister Henrik Sass Larsen.

Velbekomme – John Pedersen, ejer af Sortebro Kro på Fyn, præsenterer maden ved arrangementet. De øvrige er den danske ambassadør, Friis Arne Petersen, Flemming Bruhn fra VisitDenmark og erhvervsminister Henrik Sass Larsen.

Antallet af kinesiske overnatninger i Danmark er på tre år steget 110%. De kinesiske turister forventes i år at bruge 250 millioner kroner i Danmark. Sammen med erhvervsministeren prøver VisitDenmark denne uge i Kina at få endnu flere kinesere til at besøge Danmark.

De kinesiske overnatninger i Danmark voksede fra 54.000 i 2009 til 114.000 sidste år. I år forventes over 138.000 overnatninger – flere end fra f.eks. Japan.

De kinesiske turisters døgnforbrug i Danmark er på ca. 1.800 kroner og med 138.000 forventede overnatninger i Danmark i år bidrager kineserne med omsætning på omkring 248 millioner kroner.

Når kineserne kommer til Danmark, er det som regel som del af rundrejse i Skandinavien, hvor de typisk er 1-2 dage i København – og her er de ’big time shoppers’. De køber internationale mærkevarer samt f.eks. danske pelse, der er relativt billige sammenlignet med Kina; bl.a. fordi de kan få refunderet momsen.

Kineserne kender især Danmark for H.C. Andersen, men forbinder efterhånden også Danmark med velfærd og grønt miljø, oplyser VisitDenmark.

Torsdag var den danske ambassade i Beijing ramme for arrangement med bl.a. erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen og indbudte kinesiske samarbejdspartnere og presse.

VisitDenmark havde arrangeret sammenkomsten for at udbygge de gode relationer mellem Danmark og Kina på turismeområdet og skabe opmærksomhed om Danmark som rejsemål. Arrangementet var ligeledes del af større salgs- og studietur med Udvikling Fyn, der har fokus på at få flere kinesiske turister til Danmark – og ikke mindst til Fyn.

Danmark har de seneste år vundet markedsandele i Kina – både i forhold til de andre nordiske lande og resten af Europa, siger VisitDenmark.

”Men det kræver forsat hårdt arbejde, hvis Danmark skal have sin andel af væksten på det kinesiske rejsemarked. Derfor har VisitDenmark udarbejdet strategi, der skal sikre Danmarks position på det kinesiske rejsemarked,” siger direktør i VisitDenmark, Flemming Bruhn og tilføjer:

”Det er en del af VisitDenmarks strategi at få kineserne til at blive en nat mere i Danmark – at de kinesiske turoperatører udvider deres program i Danmark fra nu 1,5 nætter i snit til 2,5 nætter.”

Her spiller turismeudviklingsselskabet Udvikling Fyn en stor rolle. Udvikling Fyn har iværksat initiativer, der skal gøre Fyn attraktiv og munde ud i, at kineserne ikke blot tager på udflugt til Fyn for at besøge H.C. Andersens fødeby, men også overnatter på Fyn.

Derfor er VisitDenmark, Udvikling Fyn og flere fynske virksomheder på rundrejse i Kina denne uge for at få kinesernes øjne op for Danmark og Fyn – og for at give de fynske virksomheder større forståelse af Kina og kinesisk kultur.

”Vi har flere workshops med kinesiske turoperatører, det er vores mål at få flere danske produkter ind de kinesiske turoperatørers kataloger. Turen afsluttes lørdag med en stor badmintonturnering, som vi har fået på benene i samarbejde med den store turoperatør UTour, hvor 160 udvalgte kinesere skal dyste om en rejse til Danmark,” siger Flemming Bruhn.

På sammenkomsten på ambassaden i aftes var der bl.a. præsentation af bl.a. originale H.C. Andersens papirklip samt buffet i ambassadørens residens.

De danske turismedeltagere i delegationen i Kina består af Jan Olsen, adm. direktør, VisitDenmark, Flemming Bruhn, dirketør, VisitDenmark, Steven Zhang, markedschef i Kina, Scandinavian Tourism Board, Mads Graves Larsen, adm. direktør, Udvikling Fyn, Lone Østergaard, temaleder, Udvikling Fyn, Torben Grønnegaard Jeppesen, museumschef, Odense Bys Museer, John Pedersen, ejer af Sortebro Kro, Anya Aarenstrup, Centre Administrator, H.C. Andersen Center, Syddansk Universitet, Odense, Jens Pedersen, Hotel Manager, Radisson Blu Hotel H.C. Andersen og hotellets salgsdirektør, Sandra Kim Hansen og Hanne Paustian, partner, Nordic Entry Travel. Med ved sammenkomsten var også Anders Ellemann Kristensen fra Albatros Travel, han var dog ikke del af den fynske delegation.