Dansk fly i rekordfart over Atlanten

Kaptajn Stig Skat Riise fotograferede flyets fartmåler, da den rundede 670 knob i timen - svarende til 1240,8 km/t. GS står for Ground Speed.

Kaptajn Stig Skat Riise fotograferede flyets fartmåler, da den rundede 670 knob i timen – svarende til 1240,8 km/t. GS står for Ground Speed.

FLYSELSKABER: Torsdag i sidste uge fløj en Airbus A330 fra danske Thomas Cook Airlines fra Cuba til Oslo – takket været kraftig medvind havde flyet over Atlanten en gennemsnitsfart på 1.255,6 km/t.

Onsdag i sidste uge fløj en Boeing 777 fra British Airways fra JFK-lufthavnen i New York til Heathrow på blot 5 timer og 16 minutter. Flyet fløj i en ekstrem medvind – en vind, der siden ramte Danmark som stormene Dagmar og Egon.

Vindhastigheden over Atlanten lå i onsdags på 113 meter i sekundet eller ca. 400 km/t. Den kraftige medvind sendte British Airways flyet BA114 op på en hastighed på 1.198 km/t på vej mod Europa – en hastighed, som engelske medier siden udråbte til at være rekord.

Men rekorden er ikke længere britisk. Den har siden dagen efter, torsdag, tilhørt danske Thomas Cook Airlines. Her fløj et af selskabets Airbus A330-300 fly over Atlanten med en gennemsnitsfart på 1.255,6 km/t. Hastigheden på det danske fly var i gennemsnit 57,6 km/t højere end det britiske fly.

”Thomas Cook-flyet startede fra Varadero på Cuba mod Oslo. Flyvningen var sat til ni timer og 20 minutter, men allerede efter syv timer og 48 minutter satte flyet hjulene på norsk jord,” siger flyselskabets kommunikationschef, Torben Andersen.

Kaptajn på flyet var Stig Skat Riise – bag sig havde han 390 passagerer og en besætning på 12. Normalt flyver et passagerfly med en marchhastighed på ca. 900 km/t, når det krydser f.eks. Atlanterhavet.