Incomingbranchen er ikke en særlig kendt del af rejsebranchen, men incomingbureauerne er en vigtig del af værdikæden, da de blandt meget andet håndterer udenlandske kongres- og krydstogtgæster i Danmark. Arkivfoto fra DMC Denmark.

Dansk incoming melder om forsigtig optimisme

De danske incomingbureauer, der normalt omsætter for milliarder, vejrer efter enorme nedgange lidt positiv morgenluft. Det blev oplyst på brancheforeningen DACI’s generalforsamling.

På incomingbranchens generalforsamling mandag var der forsigtig optimisme ovenpå store tab og tomme ordrebøger under coronakrisen. Genrejsningen af incomingbranchen er en hjørnesten i, at København og resten af Danmarks turisme kan komme på fode igen som en af Nordeuropas mest attraktive incentive-, grupperejse-, krydstogt-, kongres- og mødedestinationer.

Det skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse – Dansk Erhverv har sekretariatet for de 11 medlemmer af den danske brancheforening for incomingbranchen, DACI, Danish Association of Conference- and Incoming agencies. Under coronakrisen er mindst fire incomingbureauer gået konkurs eller er blevet omstruktureret.

Men genrejsning for incomingbranchen forudsætter kompensation mindst året ud, lyder det fra DACI, der i en ny undersøgelse har målt temperaturen hos sine nu 11 medlemmer. Incomingbureauer betegnes også som DMC’er, Destination Management Company.

Omsætningsnedgang på mellem 85 og 100 procent
DACI’s formand, Bent Hadler, der til dagligt har sit eget incomingbureau, Hadler DMC Scandinavia, siger i pressemeddelelsen:

”Incomingbranchen blev først ramt af coronakrisen og vi står til at blive længst ramt. Vores medlemmer melder om omsætningsnedgang fra 85 og op til 100 procent under krisen. Stort set alle har været nødsaget til at sige farvel til hovedparten af medarbejderne. Vi har kæmpet for at holde sammen på stumperne, også i erkendelse af, at vi er for vigtigt et tandhjul i turismens værdikæde til at bukke under,” siger Bent Hadler og fortsætter:

”Incoming-rejsebureauerne er en del af den kritiske infrastruktur i dansk turisme, og er vital for genrejsningen af Københavns position som Nordeuropas mest attraktive krydstogt-, kongres- og mødedestination.

Der er øremærket midler til en ekstraordinær markedsføringsindsats af hovedstaden. Her er det vigtigt at medtage incomingbureauerne, da de er et væsentligt led i værdikæden med at servicere de store grupper af blandt andet turister i jakkesæt i mødeindustrien og i krydstogtbranchen,” siger Bent Hadler.

Forsigtig optimisme
Incomingforeningen kan dog spore forsigtig optimisme blandt medlemmerne, selvom der for nogle stadig er lange udsigter.

”Størstedelen af medlemmerne forventer at være tilbage på et niveau som før krisen senest i 2023. Som branche er vi særligt sårbare, da udenlandske grupper, krydstogter og store møder og events har lange planlægningshorisonter,” siger Bent Hadler.

En del DACI-medlemmer forventer næste år at være tilbage til normalen. Men det er kun, hvis grænserne fortsætter med at være åbne, og at kompensationsordningen for de mest udsatte erhverv forlænges, hedder det.

”Som det er lige nu udløber kompensationen for de mest udsatte brancher den 30. september: Vi har behov for en hånd mindst året ud,” siger Bent Hadler.

Tre i bestyrelsen
Foreningen DACI består af 11 medlemsvirksomheder, der arbejder med et bredt felt af specialiserede opgaver indenfor erhvervs- og ferieturisme. Bureauerne servicerer foruden store ferie- og incentivegrupper, krydstogtrederierne samt de ofte højtforbrugende møde- og kongresgæster i Danmark. Alt sammen i tæt samarbejde med fly- og busselskaber, hoteller, konferencevirksomheder, restauranter og så videre.

Bestyrelsen for DACI består udover af formand Bent Hadler også af Lene Gaard, landechef hos DMC Denmark, samt Peder Andersen, administrerende direktør for DIS Congress Service.

Relaterede artikler:

Dansk incomingbureau åbner i Sverige

”Det er i pauserne man får forretning med hjem”

Incomingbranchen skal have hjælp for at overleve

Konkurs rammer endnu et dansk rejsebureau