Dansk rejsebureau krakker

bali ferieREJSEBUREAUER: Travel2.dk fra Valby ved København konkurs efter stort rod i sine regnskaber.

”Jeg ved ikke, hvorfor Travel2.dk gik konkurs, måske pga. rod i sit regnskab. Det er meget usædvanligt at rejsebureaukunder kontakter os i Rejsegarantifonden,” siger Birgitte Fjeldhoff, direktør i Rejsegarantifonden til standby.dk.

Travel2.dk blev i forbindelse med registreringen i fonden pålagt at indsende regnskabsopfølgning hvert kvartal, så fonden løbende kunne vurdere økonomien.

Efter at selskabet havde været registreret ca. et halvt år, begyndte selskabets kunder at kontakte fonden. Der var tale om kunder, som stod umiddelbart foran afrejse, men som ikke havde modtaget deres rejsedokumenter. I de fleste tilfælde fik kunderne dog rejsedokumenterne i allersidste øjeblik.

Indtil medio 2014 havde fonden imidlertid endnu ikke i forbindelse med gennemgangen af de fremsendte saldobalancer kunnet konkludere, at Travel2.dk skulle have en presset likviditet. For at sikre sig at grundlaget for gennemgangen af økonomien var retvisende, valgte fonden at kræve, at perioderegnskabet pr. 30. september 2014 blev gennemgået af selskabets revisor. I februar i år kom en gruppe kunder slet ikke af sted, fordi de ikke modtog deres rejsedokumenter. Herudover blev fonden kontaktet af en gruppe kunder, som var strandet i Brasilien, fordi deres hjemrejsebilletter ikke var gyldige.

I februar var det umuligt at få kontakt til selskabet, og fonden kunne således ikke få en redegørelse fra selskabet vedrørende den strandede gruppe i Brasilien.

Det lykkedes efterfølgende at få kontakt til den ene af selskabets direktører, som oplyste, at selskabet var insolvent og derfor måtte indgive egen konkursbegæring.

Der er efter det oplyste pt. ikke kunder omfattet af fondens dækning ude at rejse.”