Dansk SAS-personale til spanking hos norsk minister

Allerede i slutningen af oktober blev SAS-styret klar over, at der skulle helt ekstraordinære midler til for redde virksomheden ved den kommende årsafslutning. Da fjerde kvartals resultat forelå 15. januar, blev formanden og direktionen klar over, at der måtte en emission til og gik til regeringerne og Wallenbergfonden.

  

Det er den norske netavis VG, som afslører forløbet med den norske handelsminister Trond Giske som kilde, samt den afgående kommunikationsdirektør i SAS, Claus Sonberg.

  

Det viser sig også, at det var derfor samme Giske kaldte danske pilotrepræsentanter og kabineformand til Oslo 21. januar. Det møde som takeoff.dk. omtalte to dage forinden, men hvor deltagerne senere fik mundkurv på.

  

Her var forløbet i følge VG: "Kastrup er danskernes Statoil, og danskerne var villige til at spytte friske penge i. Den svenske regering havde så mange problemer med Volvo og Saab, at den ikke tålte flere udsalg, og her var man forsigtig positiv."

  

"Giskes klare tale ved den lejlighed var afgørende for at få processen til at lykkes og for at vi fik hensigtserklæringen om ekstra spareplan fra de to fagforeninger igennem, " siger Claus Sonberg til netavisen.

  

Samtidig fik ministen sat sparekravet i vejret. Først var det nye sparemål en milliard kroner for lidt til, at den norske regering ville bidrage med skattekroner. "Vi fik det presset én milliard kroner op, heraf 500 mio. kr. fra piloter og kabine," bekræfter Trond Giske.

  

Han ser ingen principiel grund til, at Norge skal være medejer af SAS, men han vil have det godt betalt, hvis selskabet skal sælges. "Når besparelserne nu er gennemført, mener vi SAS er et konkurrencedygtigt selskab, " slutter han.

 

Skrevet af Ejvind Olesen