Dansk stil skal tiltrække svenskerne

Foto: Niclas Jessen.

Foto: Niclas Jessen.

De svenske turister synes, at en ferie her i landet minder lige lovlig meget om en ferie i Sverige. De vil have god mad, dansk design og autentiske oplevelser og det stiller krav til de danske turismeaktører om kvalitet i produktet og den rette markedsføring.

Svenskerne har generelt et positivt billede af danskerne, der opfattes som mere afslappede og uformelle end deres nordiske brødre. Men hvis flere svenske turister skal rejse på ferie ved de danske kyster, skal de guides til autentiske danske oplevelser – f.eks. at spise på en dansk kro, bo med dansk design i feriehuset og opleve danske købstæder.

Det er blandt konklusionerne i rapporten ’Ferie i Kystdanmark – varför inte?’, som er udarbejdet for VisitDenmark, Region Syddanmark og Videncenter for Kystturisme.

”En ferie ved de danske kyster sælger ikke i sig selv. Det er en kombination af kyst, oplevelser og et særligt dansk værtskab, som får Danmark til at adskille sig fra andre destinationer. Hvis vi skal lykkes med at få flere svenskere på dansk kystferie, kræver det, at turismeaktørerne tilbyder et attraktivt produkt, og at vi markedsfører det i den danske stil og tone, som svenskerne godt kan lide,” siger markedschef Peter Krusborg, VisitDenmark Sverige.

Der er både godt og dårligt nyt fra hinsidan. Selv om der er masser af sommerhuse, som lever op til de svenske forventninger om dansk særpræg, og selv om de danske farvande bugner af fisk og skaldyr, er det ikke altid tilstrækkeligt. Der stilles krav til kvaliteten, mener Region Syddanmark.

”Det er en alvorlig besked til os og til turismeaktørerne i Kystdanmark, at vores overnatningssteder, restauranter og oplevelsestilbud skal være af en langt højere kvalitet, hvis vi skal have flere svenske turister. Ellers risikerer vi at skuffe dem,” siger formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark, Stephanie Lose.

“Rapporten skelner mellem afkobling og afslapning. Afkobling betyder nemlig ikke, at turisterne har lyst til at lave ingenting. De vil gerne have et udbud af aktiviteter og faciliteter. Det flugter godt med vores analyser af tilfredsheden og det arbejde, der er i gang på både produkt- og servicesiden,” siger direktør Lars H. Olsen, Videncenter for Kystturisme.