Dansk storbyferie markedsføres i udlandet

Som led i en ny overordnet strategi skal Danmarks fire største byer over de næste fire år markedsføres kraftigt i udlandet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

VisitDenmark er i øjeblikket ved at ansætte en medarbejder, der fra London skal øge kendskabet blandt briter til storbyferie i Danmark, men også i Italien, Spanien og Tyskland skal markedsføringen af storbyferie øges. Tyskland er dog en større udfordring, fordi tyskerne i høj grad forbinder Danmark med sommerhusferie.
”Det er en stor opgave at forklare det tyske publikum, at man kan andet i Danmark end at leje et sommerhus. Men nu får vi en bedre togforbindelse mellem Hamburg/Berlin og Århus, og så kan vi markedsføre os på, at det er lige så hurtigt at tage toget herop, som det er at køre i bil,” siger Jørgen Hansen, turistdirektør i Århus.

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre vedtaget en handlingsplan, der skal øge kendskabet til Danmark, fordi analyser viser, at det danske brand er svagt i store dele af verden. I visse områder forbinder man kun Danmark med H.C. Andersen og vikinger, mens man andre steder har et billede af Danmark, som det så ud i 1950’erne med klassisk dansk design, godt smør og bacon.
”Analyser viser, at vi har attraktioner nok til at tiltrække flere gæster til de danske storbyer. Akilleshælen er manglende synlighed. Det betyder, at vi ikke udnytter det potentiale, som ligger i storbyturismen, der er den hurtigst voksende turismeform i verden,” fremgår det af handlingsplanen.

Skrevet af Simon Jørgensen