Dansk turistinvasion i Caribien

Det betaler sig at annoncere, det skriver turistmyndighederne på de tidligere Dansk-Vestindiske Øer gerne under på.

 

De Amerikanske Jomfruøer, som øgruppen med Skt. Croix, Skt. John og Skt. Thomas officielt hedder, øgede sidste år sit marketingsbudget markant i Danmark. Det gav pote at annoncere i pressen og hjælpe udvalgte rejsebureauer med støtte til markedsføring.

 

Mens den caribiske øgruppe i 2010 tiltrak 8.191 besøgende fra Danmark, steg tallet sidste år til 15.393. Tallet omfatter ikke danskere, der f.eks. var ombord på besøgende krydstogtskibe.

 

”Det er altså en stigning på 7.202 ankomster fra Danmark på et år. I tallet er også de 3.000 passagerer, der i vinterhalvåret fløj med Bravo Tours’ ugentlige direkte charterfly fra hhv. Billund og København,” siger Karin Gert Nielsen, turistchef for Dansk Vestindiske Øer i Norden.

 

Hun glæder sig over, at Bravo Tours’ direkte fly gav knap halvdelen af væksten. Men glæder sig også over, at ankomsttallene fra Danmark viser, at forøgelsen ikke kun skyldes charterproduktet.

 

”Vi har et godt samarbejde med danske rejsebureauer, der arrangerer rejser til Jomfruøerne. Det er bl.a. Albatros Travel, der havde et antal pladser på Bravo Tours’ charterfly, mens rejsebureauer som FDM Travel, 65-Ferie, Gislev Rejser, Nyhavn Rejser, Profil Rejser, Risskov Travel Partner, Stjernegaard Rejser, Strobel Travel, Team Benns og Unitas Travel sender gæster til øerne med rutefly,” siger Karin Gert Nielsen og tilføjer:

 

”Det har været tydeligt, at Bravo Tours’ store markedsføring af Dansk Vestindien har givet andre rejsebureauer øget salg med rutefly til øgruppen.”

 

Den danske stigning til Jomfruøerne sidste år var 87,9 pct. – når de rejsende med Bravo Tours medregnes. Uden Bravo Tours’ gæster i den samlede besøgsstigning, var den danske vækst til øgruppen 51,3 pct.

 

Samlet havde De amerikanske Jomfruøer sidste år 734.000 turistankomster – tallet omfatter ikke krydstogtturister.
Statsborgere fra USA udgjorde som altid majoriteten med 616.000, hvilket dog var et fald fra 696.000 i 2010.

 

Fra Europa fylder Danmark rigtig meget – i alt kom der sidste år 22.410 besøgende fra Europa mod 14.446 i 2010. Hovedparten af stigningen var den danske på 7.202 flere ankomster til øerne. Jomfruøernes tredjestørste marked udenfor Caribien var Canada, der var sidste år tæt på 7.000 ankomster fra Canada.

 

De Amerikanske Jomfruøer – hvis officielle navn er U.S. Virgin Islands, har hjemmeside på dansk på adressen:
http://www.visitusvi.com/da

 

I øvrigt er øgruppen, der er associeret med USA, men ikke en amerikansk delstat, allerede ved at planlægge for år 2017. Da er det nemlig 100 år siden, at Danmark solgte øgruppen til USA.

 

Også fra de andre nordiske lande var der sidste år store procentvise stigninger til De amerikanske Jomfruøer – om end tallene er små sammenlignet med de danske. Mens 41 finske statsborgere i 2010 kom til øgruppen, var tallet sidste år 57 – en vækst på 39 pct. Fra Norge steg tallet 96 pct. – fra 174 i 2010 til 341 sidste år. Sverige viste en vækst på lige over 53 pct. med 274 ankomster til De amerikanske Jomfruøer sidste år sammenlignet med 179 i 2010.

Skrevet af Henrik Baumgarten