Dansk turistkapløb i frit fald

Christian T. Ingemann. Foto: Søren Wesseltoft

Christian T. Ingemann.
Foto: Søren Wesseltoft

TURISME: Dansk Erhverv er utilfreds med udviklingen for dansk turisme. Selv om 2014 var rekordår i udenlandske overnatninger, har Danmark store udfordringer med at følge med i den udvikling Tyskland oplever. Arbejdsgiverforeningen taler om en række benspænd mod danske turismebranche.

Mens Danmark med ca. 23 mio. udenlandske overnatninger i 2014 fik det bedste år længe, gik det endnu bedre hos flere lande tæt på. Det viser analyse fra Dansk Erhverv, der har undersøgt udviklingen i udenlandske overnatninger siden 2005.

Danmark ligger i indeks 108 i 2014, mens Holland topper med indeks 157. Kun Norge er med indeks 107 dårligere end Danmark, oplyser Arbejdsgiverforeningen.

”Tyskland og Holland er stukket af i forhold til at tiltrække turister. Og selv om Danmark havde rekordår i 2014 i antal udenlandske overnatninger, må vi konstatere, at vi halter alarmerende bagefter flere af vores nærmeste naboer,” siger Christian T. Ingemann, direktør Dansk Erhverv.

Tiltag om kulturturisme og mulighed for at trække momsen fra, når erhvervsrejsende overnatter, har været med til at løfte dansk turisme de senere år. Men en række forhold står stadig i vejen for at udnytte det potentiale, turismehvervet rummer, mener Dansk Erhverv.

”Den danske turismebranche er udsat for et sandt forhindringsløb i form af høje energiafgifter, ufleksible muligheder for at udvide forretningen og det urimelige forhold, at erhvervsdrivende kan trække momsen fra stort set alt andet end regningen, når de går ud af spiser,” siger Christian T. Ingemann og tilføjer: ”Selv om vi i de senere år har haft gode år for turismen, kan man reelt stille spørgsmålstegn ved, om den negative udvikling i dansk turisme er vendt. Det er ikke nok at klare sig godt, hvis man er i konkurrence med naboen, der klarer sig bedre.”

Hele analysen kan ses på hjemmesiden: danskerhverv.dk. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service.