Danske bilers dæk er for ringe

Vejhjælp i Tyskland er rystede over de dårlige dæk mange rejsende fra Skandinavien kører på bilferie med. Gammelt gummi kan få dækkene til at eksplodere ved de højere hastigheder på motorvejene.

Med en motorvejshastighed herhjemme på 110 km/t sker der noget, når danskerne sætter farten op på de tyske motorveje. Ved lange stræk med højere fart end normalt kan de gamle dæk ikke klare de højere temperaturer, skriver ekstrabladet.dk.

Der sker hundredvis af bilbjærgninger hver sommer, hvor forsikringen hjælper, men der er ingen statistik over, hvor mange ødelagte dæk, de tyske vejhjælpere rykker ud til.

”De vejhjælpere, der arbejder for os i Tyskland, oplyser, at beskadigede dæk, motorstop og problemer med bilens elektronik, er de almindeligste årsager”, oplyser skadechef i If Skadeforsikring Anne Løcke Nørgaard.

For biler, der kører i Danmark, anbefaler If at skifte sommerdæk efter fire til fem sæsoner, men det kan variere efter, hvordan dækkene opbevares og den belastning, de udsættes for. Skal man køre hurtigt på de tyske motorveje, er det vigtigt med så frisk gummi som muligt.

”Selv om der kun er begrænset slid på dækmønster, ændrer gummis egenskaber sig over tid”, understreger Anne Løcke Nørgaard.

”Vejhjælperne i Tyskland peger særligt på, at dæk på skandinaviske autocampere ofte er både gamle og dårlige. Den begrænsede brug bevirker, at mange strækker dækskiftet lidt for langt”, siger skadechefen.