Jens Müller er formand for Danske Destinationer og til daglig direktør for Destination Sjælland. PR-foto.

Danske destinationer får fælles stemme

Foreningen Danske Destinationer repræsenterer nu alle 19 destinationsselskaber i Danmark. Tilsammen har medlemmerne 97 procent af den samlede turismeskabte omsætning i Danmark.

Fra 1. januar er alle 19 etablerede destinationsselskaber medlem af Danske Destinationer. Det betyder, at alle destinationer i Danmark nu – på trods af deres forskelligheder – taler med en samlet stemme. Det skriver Danske Destinationer i en pressemeddelelse.

Tilsammen repræsenterer medlemmerne en årlig turismeomsætning på 128 milliarder kroner, svarende til 97 procent af den samlede turismeskabte omsætning i Danmark.

Danske Destinationer blev stiftet som forening i august 2009 på initiativ af en række destinationer i dansk turisme.

Siden start har formålet med Danske Destinationer været at sikre fortsat udvikling og netværk blandt destinationerne, sikre koordineret markedsføring af destinationer i Danmark og frem for alt at være talerør for danske destinationer – noget der for alvor gør sig gældende nu, hvor foreningen tæller alle de danske destinationsselskaber, hedder det.

40 procent af alle offentlige midler til turismefremme
I pressemeddelelsen siger Jens Müller, formand for Danske Destinationer:

”Vores ambition har været netop at få en fælles stemme, som favner hele turismelandskabet i Danmark, altså dem der beskæftiger sig med turismefremme på det kommunale og regionale niveau. Den position har igennem de seneste par år cementeret, og derfor er det meget glædeligt at vi nu er ”fuldtallige.”

”Vores medlemmer administrerer skønsmæssigt 40 procent af alle de offentlige midler, der bruges på turismefremme i Danmark. Derfor er Danske Destinationer også den helt naturlige samtale- og samarbejdspartner, når der drøftes turismeudvikling i Danmark,” siger Jens Müller, der til daglig er direktør for Destination Sjælland.

At Danske Destinationer nu favner alle danske destinationsselskaber, falder sammen med de seneste par års erhvervsfremmereform, der på turismeområdet har haft til formål at konsolidere den kommunale turismefremmeindsats til 15-25 tværkommunale destinationsselskaber inden udgangen af 2020.

Destinationsselskabernes kerneopgaver består i forretnings- og produktudvikling og markedsføring.

De spiller en aktiv rolle i at koordinere ressourcerne på destinationen i forhold til deres aktører og partnere som bidrager til udviklingen af kvalitetsoplevelser på destinationen. Derudover sikrer de, at turismen fortsat kan bidrage til skabe oplevelser, vækst og beskæftigelse.

Her er medlemmerne
I dag har Danske Destinationer disse 19 medlemmer, nævnt alfabetisk. Ikke alle kommuner er med i et destinationsselskab. I parentes er kommunerne i de enkelte destinationsselskaber:

Destination Bornholm (Bornholm Kommune)

Destination Fjordlandet (Frederikssund, Lejre og Roskilde)

Destination Fyn (Odense, Nyborg, Assens, Faaborg-Midtfyn, Svendborg, Kerteminde, Nordfyn, Ærø, Langeland og Middelfart)

Destination Himmerland (Mariagerfjord og Vesthimmerland)

Destination Kystlandet (Horsens, Odder og Hedensted)

Destination Limfjorden (Morsø, Struer og Skive)

Destination Nord (Brønderslev, Frederikshavn, Læsø og Aalborg)

Destination Nordvestkysten (Hjørring, Holstebro, Jammerbugt, Lemvig og Thisted)

Destination Sjælland (Kalundborg, Odsherred, Slagelse, Sorø og Holbæk) Odsherred Kommune forlader i år Destination Sjælland.

Destination SydkystDanmark (Faxe, Stevns, Næstved og Vordingborg)

Destination Vadehavskysten (Esbjerg og Fanø)

Destination Sønderjylland (Haderslev, Aabenraa, Sønderborg og Tønder)

Destination Trekantområdet (Billund, Kolding og Vejle)

Destination Vesterhavet (Varde og Ringkøbing-Skjern)

VisitHerning (Herning og Ikast-Brande)

Visit Lolland-Falster (Guldborgsund og Lolland)

VisitNordsjælland (Fredensborg, Hillerød, Gribskov og Halsnæs)

VisitAarhus (Aarhus, Syddjurs, Norddjurs, Silkeborg, Skanderborg, Viborg, Randers og Favrskov)

Wonderful Copenhagen (København samt Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Helsingør, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Hørsholm, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Ringsted, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk)

Relaterede artikler:

90 af 98 kommuner på plads i destinationsselskaber

VisitAarhus får international profil i sin bestyrelse

VisitDenmark fastholder Danmarkssatsning i 2021

Vi skal løfte dansk turisme igen i fællesskab