Danske Destinationer i aftale med VisitDenmark

Et væsentligt element er, at Danske Destinationer skal varetage arbejdet med at udvikle stærke destinationer i Danmark.

 

Ni af de største turistområder samarbejder i Danske Destinationer. Hver destination repræsenterer en turismeomsætning på mindst 1 milliard kroner, og tilsammen tegner de ni destinationer sig for 34% af alle registrerede turistovernatninger. Samtidig står de for 28% af den turismeskabte omsætning i Danmark – over 21 milliarder kroner.

 

”De ni destinationer repræsenterer de områder i Danmark, hvor potentialet for at skabe vækst i turismen er størst. Ved at styrke og udvikle disse destinationer, kan vi for alvor øge indtjeningen og beskæftigelsen i turismeerhvervet i Danmark,” siger formanden for Danske Destinationer, turistchef Hans Jørgen Olsen, VisitOdsherred.

 

Samarbejdsaftalen fastslår, at udviklingen af Danske Destinationer er et centralt indsatsområde, og at Danske Destinationer og VisitDenmark har det fælles mål at skabe øget helårsturisme, øget omsætning og flere arbejdspladser.

 

I aftalen forpligter Danske Destinationer sig til en indsats for at fastholde det lokale og det nationale fokus på udvikling i dansk turisme, mens VisitDenmark vil markedsføre de destinationer, der indgår i markedsføringssamarbejde med de regionale selskaber, erhvervspartnerskaberne eller direkte med VisitDenmark. De to parter er også enige om at arbejde sammen om at afhjælpe det behov, der er for flere analyser og mere viden om kyst-, by- og naturbaseret destinationsudvikling.

 

Danske Destinationer er Toppen af Danmark, Destination Djursland, Destination Ringkøbing Fjord, Destination Sydvestjylland, VisitAalborg, VisitAarhus, VisitNordsjælland, VisitOdsherred og Destination Bornholm.

Skrevet af Flemming Juul