Danske erhvervsrejsendes Top-5

Den skærpede konkurrence mellem de danske hoteller har medført en øget differentiering i tilbuddene. Ifølge eksperter har krisen tvunget virksomheder til at føre en mere mådeholden indkøbspolitik, og det kan mærkes på bundlinjen hos de store mellemklasse hotelkæder.

 

Danske ledere stiller simple krav for forretningsrejser. En god morgenmad og en god seng er nøgleordene, og så gider man ikke bøvle med særskilte regninger for at gå på nettet på hotelværelset. Mødes man samtidig af et serviceminded personale, har man opskriften på en succes. For seks ud af ti forretningsrejsende er god service nemlig altafgørende for hoteloplevelsen.

 

Det fremgår af ny undersøgelse blandt repræsentativt udsnit af danske ledere, der samtidig slår fast, at mange tv-kanaler, bar og swimmingpool har lav prioritet.

 

Ifølge formand for Danish Business Travel Association og Global Travel Manager hos Novo Nordisk, Jens Liltorp, har den skærpede konkurrence på hotelmarkedet givet øget differentiering til forretningsrejsende:

”Der bliver i Danmark opført hoteller som aldrig før, og den stigende konkurrence betyder, at hoteller i højere grad må differentiere sig. Nogle satser målrettet på basisydelser som morgenmad og en god seng. Andre satser på det segment, der efterspørger luksus og ekstravagance. Og som følge af krisen vinder nu pris mest frem.”

 

Også Nordens største hoteloperatør, Scandic, har mærket krisen, men har man taget markedsandele i et presset marked. Det forklarer adm. direktør Jens Mathiesen: ”Vi har et produkt, der matcher de erhvervsrejsendes behov. Hos os får man præcis det, man skal bruge og mødes af et imødekommende personale.”

 

Scandic har tilbage i januar i samarbejde med analysebureauet Userneeds undersøgt danske virksomhedslederes holdning til hotel på forretningsrejsen.

 

Skrevet af redaktionen