Danske rejsebureauer med i kæmpe handel

Dorte Kuula fra MyPlanet og MarcoPolo og Jan Fischer Pedersen, bureauernes produktchef for Nordamerika, i går i Washington D.C. under den store fagmesse for rejsebranchen, International Pow Wow, der slutter i dag.

TURISME: To store danske rejsebureauer omfattet af milliardhandel med 55 bureauer, der nu sælges til investeringsfond. Bureauerne skal årligt øge deres omsætning op til 20 pct. – f.eks. ved opkøb.

(Washington D.C., standby.dk) De danske rejsebureauer MyPlanet og MarcoPolo er ved at blive overtaget af den amerikanske investeringsfond KKR, som har købt den tyske rejsegigant TUI’s datterselskab Travelopia med 55 varemærker, herunder MyPlanet og MarcoPolo, og samlet 4.000 medarbejdere typisk inden for skræddersyede rejser. Prisen er ca. 2,5 milliarder kr. TUI sælger for at koncentrere sig om sin charterdivision.

MyPlanet og MarcoPolo, der hver især gennem årene har haft forskellige ejere, omsætter i Danmark og Sverige for 280 mio. kr. om året og har 60 ansatte. I 2008 fik de to bureauer fælles ejer i Danmark.

Der er i dag 30 medarbejdere på hovedkontoret i Aarhus, 15 på salgsfilialen i Valby, hvor man sidder sammen med TUI (det tidligere Star Tour), mens de sidste 15 er på MyPlanets kontor i Gøteborg.

MyPlanet er størst af de to bureauer med fokus, som det har haft alle årene, på Australien, Canada, New Zealand og USA – og senest også Sydafrika.

MarcoPolo er navnlig store på Asien, men har de seneste år set vækst på Syd- og Mellemamerika samt Sydafrika.

”Samlet er USA dog klart største rejseland med over 50 pct. af de to bureauers passagerer”, siger brand director (markering og produkter) Dorte Kuula fra MyPlanet og MarcoPolo til standby.dk

I runde tal er 45 pct. af de to bureauers passagerer hos MyPlanet i Danmark, 35 pct. i bureauets svenske filial, mens de sidste 20 pct. er MarcoPolo-gæster.

”Vi ser positivt på det nye ejerskab og den nye struktur, der giver mulighed for at investere digitalt, hvad der er hårdt brug for i rejsebranchen. Som led i at KKR overtager os, skal vi som del af forretningsplanen vokse 20 pct. om året i omsætning. Det kan bl.a. ske ved opkøb,” siger Dorte Kuula og tilføjer: ”Fællesskabet med 55 andre rejsebureauer er spændende og lærerigt. Nogle af de andre rejsebureauer tilbyder meget spændende rejser, som vi ønsker at gøre tilgængelige for skandinaverne. Det er f.eks. polarekspeditioner til Nordpolen, fotorejser til Svalbard, cykelture på alle kontinenter og meget mere.”

Investeringsfonden KKR, der har hovedkvarter i New York, er opkaldt efter første bogstav i efternavnene af sine tre grundlæggere, Jerome Kohlberg, Henry Kravis og George Roberts.