Danskerne kan lide selvbetjening

Lars Sandahl Sørensen.

”Det kan lyde paradoksalt”, siger Lars Sandahl Sørensen, der er højest placerede dansker i SAS, ”Men jo mere de rejsende kan gøre selv, desto bedre synes de, vores service er”.

Tjek ind via telefonen. Vælg dit sæde. Print bagagestrimlen. Scan stregkoden på din kuffert ved den ubemandede check-in-skranke. Hent en avis på telefonen og ’bip’ dit boardingkort ved ombordstigning.

Tilsyneladende elsker vi at gøre det hele selv. 57% af passagererne hos SAS tjekker ind via hjemmesiden, app’en eller over sms, og halvdelen sender selv kufferten af sted i Bag Drop-skrankerne, skrive jyllands-posten.dk..

Mens nogle flyselskaber tilbyder mere luksus og andre har billigere billetter, vælger SAS en mellemvej, hvor flyene fyldes med passagerer, der sætter pris på skandinavisk no-nonsens.

”At vi kan flyve danskerne til en række af de store internationale lufthavne og sammen med vores partnere tilbyde forbindelser til selv små byer i USA og Kina, er faktisk en vigtig del af selve SAS eksistensberettigelse”, siger Lars Sandahl Sørensen. ”Jeg vil godt slå fast, at der er ingen stater, der står klar til at redde SAS, så vi er meget optaget af at drive en sund virksomhed”.

Og konkurrencen er ubarmhjertig. 65% af SAS ruter flyves i direkte konkurrence med lavprisselskaber. Det gælder især de europæiske flyvninger, hvor bl.a. Norwegian og easyJet flyver vinge til vinge med SAS; samme ruter, samme lufthavne og nogle gange stort set samme afgangstidspunkter.

De hyppigt rejsende er en stor indtægtskilde for SAS, og især de fire millioner EuroBonus-kunder er vigtige, for det er herfra, at 70% af selskabets indtægter kommer.

Netop den gruppe rejsende, har SAS analyseret sig frem til, flyver så meget, at de sætter langt mere pris på muligheden for at bruge selvbetjening til at komme hurtigt hjem igen, end de higer efter luksus.