Danskernes rejselyst eksploderer

USA, Vietnam, Australien, Brasilien og London. Det er rejsemål, der den kommende tid kan forvente en bølge af danske rejsende. Det spår tre af Danmarks rejsebureauer – med samme ejer.
”Efterspørgslen lige nu er enorm,” siger varemærke-ansvarlig for MyPlanet, Dorte Kuula, med henvisning til den seneste opgørelse over henvendelser til MyPlanet, som er specialist i rejser til Australien, New Zealand, Canada og USA. Hun forklarer:
”Vi udsender 50 pct. flere tilbud nu, end vi gjorde på samme tidspunkt sidste år. Det er overraskende, for det plejer at være sådan, at danskerne udsætter deres køb af rejse i forbindelse med økonomiske nedture og valg. Nu er begge dele på dagsordenen, men denne gang er det som om, at effekten er den stik modsatte. Danskerne vil ud at rejse.”
Det billede kan brand manager Berit Elmark fra rejsebureauet MarcoPolo, der tilbyder oversøiske kvalitetsrejser genkende:
”Vi ser ingen tegn på, at hverken valget eller finanskrisen holder danskerne hjemme. Konsulenterne knokler for at nå det hele, og vores rejser er altså ikke lavpris-rejser,” siger Berit Elmark.
Også hos Travel Sense, et bureau med speciale i sportsrejser, mærker man travlheden:
”Salget af billetter til OL i London i 2012 går over al forventning, og det er både private og virksomheder, der køber,” siger firmaets direktør, den tidligere håndboldlandsholdstjerne, Camilla Andersen, der samtidig peger på, at også fodboldrejserne er populære:
Hos MyPlanet er det takket være den gode dollarkurs især salget af rejser til USA, der er i vækst. MarcoPolo mærker en stabilt høj efterspørgsel på Vietnam og Thailand-rejser og kan samtidig se, at rejser til Sydamerika og især Brasilien er i fremmarch.
Samlet har de tre rejsebureauer en omsætning på ca. 250 mio. kr.

Skrevet af