Dash-krisen præget af kommunikationsproblemer

Efterårets krise med SAS’ problemramte Dash8/Q400-fly har været præget af kommunikationsproblemer mellem flyproducenten Bombardier og de canadiske myndigheder på den ene side og de europæiske og skandinaviske luftfartsmyndigheder på den anden. Det mener Statens Luftfartsvæsen.

”Især i starten gik der lang tid, før vi og EASA (EU’s luftfartsmyndighed, red.) fik information fra Bombardier og Transport Canada. Når de udsendte meddelelser til flyselskaberne om, hvad de skulle gøre med deres Q400-fly, så fik vi ikke alle oplysningerne, før vi enten bad om dem eller fik dem fra SAS. Det gjorde det ret besværligt, at vi ikke vidste, om vi havde al information, og ikke kunne gå ud fra, at EASA også havde det,” siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen.

”Hvis vi ikke kan være sikre på, at både vi og EASA, som har ansvar for typegodkendelse og luftdygtighedsbeviser til fly, får al information fra flyproducenter og andre myndigheder om konstruktionsændringer og vedligeholdelseskrav, så kan vi ikke lave optimal kontrol af flyselskaberne. Det kan i værste fald få indflydelse på flyvesikkerheden,” siger Thorbjørn Ancker.

Statens Luftfartsvæsen vil nu drøfte den mangelfulde information med parterne på et møde hos EASA i næste uge.

(Berlingske Tidende, d. 25. januar, 2008)

Skrevet af