FLYSELSKABER: Danish Air Transport har udvidet sin kontrakt med Coca Cola om yderligere seks ugers flyvning med DATs Coca Cola-fly forud for årets VM-slutrunde i fodbold. DAT får snart sin første Airbus A320 – og forventer op mod fire fly af typen.
”Vi skal flyve seks uger ekstra for Coca Cola – til sidst i april. Vores fly har været i 89 lande verden over og får nu 27 ekstra destinationer i Brasilien. Dermed har flyet samlet fløjet i ti måneder for Coca Cola. Flyet skifter besætning hver 4-5 uge,” siger adm. direktør og medejer af Danish Air Transport, Jesper Rungholm, til standby.dk
Han har selv som kaptajn for nylig fløjet tre uger med flyet i Argentina, Bolivia, Paraguay og Peru.
Danish Air Transport vandt sidste år kontrakten om at levere fly i Coca Colas farver som skal promovere dette års VM-slutrunde i Brasilien. Med på flyet er FIFA-pokalen, der kæmpes om ved slutrunden. Pokalen står forrest i DAT-flyet.
Der er 40 passagersæder i flyet, 16 til særlige gæster og 24 til teamet bag flyvningen. Ud over Coca Cola-spidser også bl.a. flymekaniker fra DAT.
Det er tredje gang Coca-Cola og FIFA gennemfører en verdensrundtur forud for en VM-slutrunde. Flyet startede sin rundtur i september i Atlanta, hovedstad i USA-staten Georgia, Atlanta er også hovedkvarter for Coca Cola. Første flyvning havde DAT’s adm. direktør, Jesper Rungholm, som kaptajn – turen med OY-RUE gik til Costa Rica.
”Det var min første erfaring med Atlanta, verdens travleste lufthavn, så jeg var spændt. Men utroligt flinke flyveledere i Atlanta gjorde det nemt: “Give way for the Coca Cola MD”. Vi fik masser af opmærksomhed,” siger Jesper Rungholm.
Næste måned får Danish Air Transport sin første Airbus A320 med 180 flysæder. Airbus’en fra 1993 erstatter DAT’s udfasede MD87.
”Jeg kunne forestille mig fire Airbus-fly, som DAT ejer. De brugte fly koster op mod 15 mio. dollars stykket. De er nok for store til charter, men vil være virkelig gode på ACMI–flyvninger,” siger Jesper Rungholm.
ACMI-flyvninger (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance, red) betyder at DAT stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring for flyene. Kunden betaler bl.a. for catering, flybrændstof og landingsafgifter.