Ulovlige reklamer for drukrejser

Når nogle af landets største arrangører af ungdomsrejser reklamerer med løfter om våde aktiviteter, overskrider de klart reglerne i markedsføringsloven. Det vurderer forbrugerjurist Mette Reissmann.
”Selskabernes markedsføring er i strid med de gældende regler på området,” siger hun efter at have vurderet bl.a. Ung Rejs og Dansk Ungdomsferies hjemmesider. Under en pubcrawl med sidstnævnte selskab mistede en 17-årig dansker i sidste uge livet.

I følge markedsføringsloven skal man som erhvervsdrivende udvise god markedsføringsskik. Sidste år blev der tilføjet en ekstra paragraf, der betød en øget beskyttelse af børn og unge mod bl.a. reklamer, hvor der indgår alkohol.

”Efter den tilføjelse er det ikke længere tilladt at markedsføre en ungdomsrejse med, at det er muligt at drikke sig fra sans og samling,” siger jurist hos Forbrugerombudsmanden Andreas Weidemann.
 
Kritikken overrasker direktøren for Ung Rejs John Tobiesen. ”Det er ikke min opfattelse, at det er ulovligt, det vi gør,” siger han. Ifølge Tobiesen har selskabet gjort alt for at tilpasse sig den danske lovgivning.


(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 18. juli, 2007)

Skrevet af