”SAS skal atter blive et lønsomt flyselskab ved at ekspandere. Men der er ikke truffet beslutninger om nye ruter til Johannesburg, Lissabon, Athen eller Venedig, som pressen – herunder Take Off – har skrevet den seneste tid. Fx. flyver vort lavprisselskab Snowflake allerede til Lissabon og Athen,” siger SAS Danmarks marketingschef, Jens Aaløse, til Take Off.
Han er med i ledergruppen for SAS Danmarks nye organisation, der begynder sit virke på fredag. Her sidder bl.a. også SAS Danmarks salgsdirektør, Palle Christensen.
SAS har netop søsat en ny lavpriskampagne – denne gang til USA i samarbejde med selskabets Star Alliance-partnere (se Take Off’s hjemmeside i fredags). ”Kampagnen varer, afbrudt af julen, til april næste år. Det er normalt med en sådan kampagne til USA i efteråret for at stimulere rejselysten, der typisk er høj om sommeren. Men i øjeblikket er vi usikre på, hvordan markedet til USA udvikler sig i efteråret,” siger Jens Aaløse og tilføjer, at kampagnepriserne til USA er nogle hundrede kroner lavere i år end i fjor.
”Og vi har jo stadig lavpriser til Europa og Asien,” tilføjer han.
FÆRRE PASSAGERER – OG HALVÅRSREGNSKAB I DAG
SAS præsenterer i dag, mandag, sit halvårsregnskab. I sidste måned fløj flyselskaberne i SAS-gruppen cirka 2,5 mio. passagerer, en nedgang på ca. 6% sammenlignet med juli 2002. Mellem januar og juli i år fald passagertallet næsten 8%, bl.a. pga. krigen i Irak og SARS.
Europatrafikken går passagermæssigt fint, ikke mindst pga. Snowflake, men indtægterne er fortsat under pres.