De danske forlystelsesparker skal blive bedre til at differentiere sig

Om 10 år ser turismen i Danmark helt anderledes ud, forudser Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark. »Branchen er på vej ind i et udskilningsløb, og flere af de nuværende forlystelsesparker vil blive købt op af andre virksomheder. Men samtidig vil der stadig være plads til, at der kan komme nye attraktioner til,« siger Lars Liebst, adm. direktør i Tivoli A/S i København, som samtidig vurderer, at de danske forlystelsesparker skal blive bedre til at differentiere sig.

»Det kan ikke nytte noget, at vi alle forsøger at lave det samme. Vi bliver nødt til at finde hver vores niche, og det skal vi alle sammen blive bedre til at videreudvikle,« siger Lars Liebst.

 

Turistindustrien i Danmark er for alvor på vej til at blive professionaliseret. Søren Kragelund, direktør for Fårup Sommerland og formand for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark vurderer, at udviklingen går i retning af, at forlystelsesparkerne ikke kun er rutschebaner og karruseller, men i høj grad koncepter med overnatningsmuligheder og andre attraktioner.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen