De fleste danske firmaer forventer øget rejseaktivitet i år

forretningsrejse-lufthavn.jpgREJSEBUREAUER: Over 75 pct. af det store danske erhvervsrejsebureau VIA Egencias danske kunder forudser i år flere rejser – over 34 pct. forventer en øgning på over fem procent, sammenlignet med sidste år.

VIA Egencia – det tidligere Via Travel, Danmarks næststørste erhvervsrejsebureau – har fået svar fra over 1.000 beslutningstagere i danske virksomheder om deres forventninger til rejseaktiviteten i år. VIA Egencia har ca. 2.500 firmakunder i Danmark.

Undersøgelsen viser, at de danske virksomheder forventer at rejse betydeligt mere i 2013 end i 2012.

”Der er en stigning på 5 pct. i antallet, der forventer at øge antallet af rejser i forhold til sidste år, det er tegn på at sidste års positive tendens fortsætter,” siger Sys Hansen, adm. direktør for VIA Egencia i Danmark.

Undersøgelsen viser, at virksomhederne ikke forventer lavere priser på flysæder og hotelværelser, men at omkostningerne vil stige i takt med øgede rejseaktivitet.

”De stramme rejsepolitikker videreføres. Kunderne har fokus optimering af tid og omkostninger. Når vi spørger, hvad der er vigtigst ved deres flyrejser, prioriteres afrejsetidspunkt, kortest rejsetid og pris højest. At flyve business, at rejse mest miljøvenligt og at benytte specifikke loyalitetsprogrammer er mindst vigtige,” siger Sys Hansen

I undersøgelsen har VIA Egencia også fået svar fra knap 6.000 rejsende om deres præferencer på forretningsrejse. Når det gælder valg af hotel, topper beliggenhed tæt fulgt af en god seng de rejsendes prioriteter. Pris kommer fortsat nederst på top fem, men det skyldes ifølge VIA Egencia, at de rejsende er fokuseret på totalværdien af opholdet – ikke prisen på værelset.

”Det nytter ikke med en lav pris på hotellet, hvis der kommer en stor taxaregning oveni pga. forkert beliggenhed,” siger Sys Hansen.

En anden tendens fra undersøgelsen er stigning i antallet der booker online samt at flere selv bestiller deres rejse.

”At de rejsende i højere grad selv foretager reservationer stiller nye krav. Rejsende vil efterspørge online-systemer, der minder om de systemer, de kender fra bestilling af deres egne ferier. Det skal være hurtigt og nemt. Samtidig skal systemerne opfylde mulighed for kontrol og sikre at firmaets rejsepolitikker overholdes. VIA Egencia ser det som sin rolle at være med til at drive denne udvikling,” siger Sys Hansen.

VIA Egencia er en del af Expedia, verdens, ifølge egne oplysninger, største rejseleverandør. Via Travel Group blev sidste år opkøbt af amerikanske Expedia, der bl.a. ejer Hotels.com

Via omsatte sidste år i Danmark for 1,3 milliarder kr. og fik overskud på 30 mio. kr. Omsætningen var stigning på 13 pct., mens overskuddet voksede 25 pct. Via Egencia har rejsebureauer med 5-10 ansatte i Fredericia, Herning, København, Københavns Lufthavn, Odense, Aalborg og Aarhus.