SAS og Lufthansa i ny stor allianceaftale

Den meget omtalte og af EU godkendte luftfartsalliance (nogen vil kalde det en kartelaftale) mellem SAS og Lufthansa blev indgået for fem år siden og udløber med årets udgang. Til det sidste er der blevet forhandlet på topplan, og nu er der i grove træk en ny aftale på plads.



Den gamle aftale delte rutetrafikken mellem Skandinavien og Tyskland mellem de to selskaber, som blev enige om, hvilke priser der skulle opkræves, hvilket selskab, der skulle flyve, og størrelsen af flyene mellem byerne. Som det hed sig den gang “stort set al lufttrafik mellem Alperne og Nordkalotten”. Når året var omme – og sådan er det altså til og med årets udgang – blev resultatet delt på bundlinien mellem de to selskaber. Første år gav det SAS en indtægt på ca. 850 mio. kr.



EU fik aftalen til godkendelse og stillede blot nogle ganske få krav om, at andre selskaber skulle have ret til efterspurgte slots i Frankfurt og København, samt til bonusprogrammer under visse betingelser. Noget som i praksis ikke fik nogen betydning.



Den ny aftale er først kommet på plads inden for de seneste uger og bygger på de samme principper med kun få ændringer. Forskellen er blot, at nu er det ikke længere et krav med EU’s godkendelse. Alligevel er der stemning i de to selskaber for at forelægge den for EU, som måske slet ikke vil se den.



Efter de nye regler skal selskaberne selv stå til ansvar over for konkurrencemyndighederne, hvis nogen skulle finde på at mene, at de to dominerende parter hæmmer konkurrencen med deres allianceaftale.



I SAS og Lufthansas top er man af den opfattelse, at der i løbet af de seneste år er kommet så mange lavprisselskaber ind på det samme marked, for eksempel til Berlin, at ingen med nogen ret kan påvise en dominerende indflydelse for slet ikke at tale om monopol.



Det næste halve eller hele år vil vise om de har ret.

Ejv.


Skrevet af