SAS nåede sparemål (OPDATERET)

SAS fik i løbet af tirsdagen og natten til onsdag de sidste af de store og billigere overenskomster på plads; de tre sidste faggrupper, som opnåede enighed med SAS, var det svenske og danske kabinepersonale samt pilotgruppen.



På et pressemøde i dag, onsdag, sagde SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard: “Spareplanen betyder, at der ikke skal fyres ud over de 6.000 som allerede er indeholdt i spareplanen Turnaround 2005.”




Samtidig vurderer han, at der nu er basis for at tænke i ekspansion af SAS. “SAS er nu konkurrencedygtigt. Produktionsomkostningerne er nu nede på et niveau, som matcher fremtidens indtjeningsgrundlag på det skandinaviske og europæiske marked,” sagde Jørgen Lindegaard på pressemødet.



Der er oplyst mest, om den aftale som

det svenske kabinepersonale skrev under på tirsdag aften. Den to-årige overenskomst giver ifølge SAS 423 millioner svenske kroner i besparelser. Den indeholder en fastfrysning af lønningerne i to år, en tre-procents nedsættelse af visse tillæg og mulighed for, at de ansatte skal arbejde op til 30% mere.



Ifølge SAS’ Sverigeschef, Anders Ehrling, lever aftalen op til flyselskabets sparekrav. SAS-ledelsens mål var lønbesparelser på 1,6 milliarder kroner – heraf størstedelen hos piloter og kabinepersonale, der skal gå 20% ned i løn og 30% op i arbejdstid.



SAS’ bestyrelse besluttede tirsdag at opdele flyselskabet – som tidligere oplyst – i tre nationale selskaber i Danmark, Norge og Sverige samt et særskilt til interkontinental trafik.



SPAREPLAN: LUK SAS




Politiken citerer en ekstrem spareplan fra SAS om omfattende fyringer, rutelukninger og sågar muligheden for en decideret lukning af SAS – hvis ikke spareplanen, Turnaround 2005, var nået.




Skulle den mulighed komme på tale, var det planen at flytte aktiviteterne til et nyt selskab og tilbyde de problematiske personalegrupper nye, individuelle og dårligere ansættelsesforhold.

Skrevet af