Debat: Dansk turisme skal have bedre mulighed for vækst

Af Henrik Busch,
Formand for Bedre By og Formand for Repræsentantskabet Wonderful Copenhagen

 

Vores land er i den grad i en situation hvor vi skal søge mod projekter der kan skabe arbejdspladser i Danmark og ikke noget der ikke kan outsources til lavtlønslande.

 

Vi oplever i den produktionstunge industri at arbejdspladser nedlægges og eller flyttes til Østeuropa eller længere væk til Indien og Kina. I den anledning kan man spørge: ”Hvad skal Danmark leve af i fremtiden?”

 

Svaret er ikke umiddelbart enkelt. Vi er et forkælet samfund, med en tilgang til udfordringerne som ikke vinder i den nye dagsorden. Vi sidder på bagsædet og forlanger forkælelse og kræver rettigheder som ikke lige fungerer i den nye verdensorden.

 

Vi er ikke klar til at tage kampen op med den virkelighed der vil præge os i det nuværende marked. Vi forstår simpelt hen ikke det tempo der sker udenfor ”kuvøsen” – vi er slet ikke vågne og omstillingsparate.

 

Derfor er det vigtigt at regeringen tænker strategisk på, hvor væksten i fremtiden skal komme fra.
Vi kan ikke konkurrere mod lavtlønsområder, men må finde nicher for at overleve.

 

En af de nicher kan være ”Turisme”. Det er erhverv som IKKE kan outsources, men som alene skaber værdi indenfor landets grænser. Danmark har meget at byde på, men har ikke den store selvtillid i at få bragt budskaberne ud til hele verden. Det kræver power – en power som skal komme fra regeringen der visionært kan se at dette område bør prioriteres.

 

Den danske turisme har udviklet sig positivt gennem mange år, men står også over en international konkurrence som kalder på en fornyet indsats og fokus fra centralt hold.

 

Vi har netop været med til at åbne og fejre en længe ventet begivenhed, SAS’ genåbning af flyruten mellem København og det mest markante vækstmarked i verden, Shanghai Kina. Det samler en lang, lang række danske virksomheder omkring denne åbning og som står sammen og siger: ”Vi kan, vil og skal – dette marked”.

 

Men hvis vi fortsat sjofler den opbakning til turisme erhvervet som virker begge veje – så fejler vi big time. Vi skal forstå at turismen er et erhverv der kan og vil skabe vækst, såfremt vi tager det alvorligt.
 
Danmark har en historie der på mange måder kan sælges som en del af den branding, som er så nødvendig for ethvert varemærke. Danmark er økologi, grøn energi, pharma, design og meget andet, men frem for alt et moderne samfund med fokus på mennesket og livsstilen – noget som især Asien snobber op efter.

 

Derfor skal vi i Danmark fastholde en fokuseret indsats for at fremme opmærksomheden omkring hvad det lille H.C. Andersen land kan. Vi skal med en effektiv branding af landet, en fokuseret investering i turismen sikre at danske arbejdspladser ikke flyttes ud og at nye spændende virksomheder flytter til vores land.

 

Det kræver dog at alle bakker op om at Danmark er et land hvor kræfterne samles mod at gå ”The Apple Way” – vi har noget som ingen har, vi kan noget som ingen andre kan, vi har selvtillid til at rykke på nye udfordringer, vi er klar til at åbne dørene for virksomheder, for medarbejdere der flytter til.

 

Vi vil være et åbent samfund der tager godt imod den arbejdskraft som med tung viden, forskning og udvikling kan bringe vores land videre.

 

Vi vil sætte overliggeren højt, men samtidig også tilgængeligheden lavt så vi sikrer at alle gode kræfter søger mod vores åbne og imødekomne samfund. Netop de der kommer udefra kan være med til at sikre en ny dagsorden og et perspektiv på hele vores samfund.

 

Vi skal gå fra at være et nyde-samfund til et yde-samfund – selv om det er svært, er det tvingende nødvendigt. Vi kan ikke længere være de forkælede, mens hele verden rykker forbi os.

 

Vi må erkende at det handler om at sadle om, tage ansvar og opgive den forkælelse der har præget samfundet i mange år, uanset farven på regeringen.

 

Vi skal rykke, vi skal forandre, vi skal tvinge nye reformer igennem for at overleve. Vi skal finde vores plads i verdenssamfundet og erkende at vi IKKE er verdens navle, men stærkt afhængig af alle mulige andre lande, ikke kun de nære markeder som Sverige og Tyskland, men i den grad kendte og nye markeder.

 

Lad os derfor få en ny dagsorden som har fokus på turisme, tiltrækning af arbejdspladser til Danmark og frem for alt en målrettet indsats for at underbygge turismen – som et af de eneste erhverv som vi ikke outsource, men som skaber værdi indenfor landets grænser. Må vi se regeringens udspil på dette område!
 

Skrevet af