Debat om bookingmaskiner

Sandra Plesner Weinert og Katia Knipschildt Østergaard.

Sandra Plesner Weinert og Katia Knipschildt Østergaard.

Et varmt emne i hotelbranchen kommer til debat 22. oktober ved arrangement hos Danske Rejsejournalister. Bookingmaskinerne – OTA’erne – kræver høje afgifter fra hotellerne, og nogle vildleder bevidst kunderne med forkerte oplysninger.

OTA’er – Online Travel Agencies – som Booking.com og Hotels.com – er et omstridt emne i hotelbranchen. Via booking hos dem får mange hoteller omkring 25 pct. af deres gæster. Men det er ikke altid, man kan stole på portalernes informationer. I sommer var der i medierne debat om f.eks. Hotels.com, som ifølge direktør Sandra Plesner Weinert fra Guldsmeden Hotels vildleder kunderne og snyder hotellerne.

Danske Rejsejournalister sætter fokus på principperne for etikken om brugen af OTA-portalerne i forbindelse med booking af rejser. Emnet er aktuelt, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i øjeblikket er i gang med en undersøgelse af OTA-ernes priskalkulationer og betingelser.

Det sker ved en paneldebat 22. oktober på Hotel Babette Guldsmeden i København. I panelet deltager Area Manager Henrik Strand fra Booking.com, direktør Sandra Plesner Weinert fra Guldsmeden Hotels og direktør i Horesta, Katia Østergaard.

Deltagelse koster 100 kr. for gæster – der er kun plads til ca. 50 deltagere. Tilmelding til: info@rejsejournalisterne.dk

DR søgte i sommer værelse via hotels.com på Guldsmedens Hotels nye hotel Babette i København. Men DR fik at vide, at hotellet var fuldt optaget 22. juni. Det passede bare ikke. ”Vi har ledige værelser denne dag,” sagde ejer af Guldsmeden Hotels, Sandra Plesner Weinert, til DR.

Hun kritiserer de såkaldte Online Travel Agencies (OTA’er) for at være fulde af løgn og tage hotellerne som gidsler, fordi OTA’erne er blevet så store, at hotellerne ikke har råd til at undvære dem, skriver DR.

OTA’erne er blevet en af de mest brugte måder at bestille hotelværelser på. I 2012 blev over hvert femte hotelværelse i Danmark bestilt på den måde, og tendensen stiger. Ved hver booking betaler danske hoteller gebyr til OTA’en, snart forventes gebyret at runde en halv milliard kr.