Debat: Pressen skal ikke falde for markedsføringsstunt fra Hotels.com

Af hoteldirektør Allan L. Agerholm,

Formand Horesta Region Hovedstaden

 

I torsdagens middagsnyheder på Standby.dk og på Politiken.dk, blev Hotels.com i går citeret for at være vidende om det generelle prisniveau for hotelværelserne på de danske og øvrige nordiske hoteller.

 

Det er meget beklageligt, at respekterede medier som Standby, Politiken samt andre, igen og igen helt ukritisk citerer Hotels.com for at besidde informationer om at det generelle prisniveau for de danske hoteller.

 

Det gør Hotels.com ikke!

 

Hotels.com kender udelukkende de priser, hotelgæster betaler via websites og disse kan derfor ikke anses for at være retvisende for det generelle prisniveau i et helt marked, det være sig en by eller et land.

 

Jeg anslår, at Hotels.com håndterer under fem procent af de hotelbookinger, der foretages i Danmark og de øvrige nordiske lande – og de værelser, som sælges gennem deres kanaler, kan være både markant dyrere eller markant billigere end prisniveauet i det pågældende marked totalt set.

 

At Hotels.com konstant i sine pressemeddelelser melder om priserne i markedet er udelukkende et markedsføringsstunt som skal give indtryk af, at Hotels.com er et seriøst hotel foretagende.

Det er de såmænd også – Hotels.com tager seriøst høje kommissioner for at videreformidle hotellernes værelser til salg, men her stopper seriøsiteten også.

 

Jeg vil opfordre Standby og andre medier til at udfordre deres kilder lidt mere kritisk inden de citeres i nyhederne.

Skrevet af Allan L. Agerholm